Educatief partnerschap in een meertalige context

Samenwerking tussen leraren en ouders ondersteunt de ontwikkeling van kinderen. Leraren zetten daarom in op educatief partnerschap. Samenwerking met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt echter specifieke uitdagingen met zich mee, zoals verschillen in talen, schoolsystemen en rolpercepties. Dit project onderzoekt hoe educatief partnerschap er in die praktijk uitziet.

Voor een goede samenwerking tussen leraren en ouders bij nieuwkomersonderwijs adviseren onderzoekers een responsieve houding en communicatie. Maar wat betekent dit precies? In dit project worden ervaren leraren en ouders van nieuwkomers uitgenodigd om ervaringsverhalen te delen om te achterhalen wat werkt in de praktijk.

Docent vertelt nieuwkomers in Arabisch over schoolsysteem
Bron: Ria Goedhart

Doel

Doel van het project is meer kennis over wat werkt in educatief partnerschap in een meertalige context. Daarvoor beschrijven we welke aspecten relevant zijn in het bouwen aan educatief partnerschap.  Daarmee dragen we bij aan de professionalisering van leraren, met als ultiem doel nieuwkomersleerlingen beter te ondersteunen in hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en hen helpen een plaats te vinden in onze samenleving.

Resultaten

  • Een beschrijving van relevante aspecten bij het aangaan van partnerschappen in een meertalige context
    • Van een responsieve houding;
    • Van responsieve communicatie;

Looptijd

01 januari 2020 - 31 december 2024

Aanpak

Leraren en ouders worden uitgenodigd hun ervaringen, behoeften en verwachtingen te delen. De uitkomsten worden vertaald in professionaliseringsactiviteiten. De bruikbaarheid van de professionalisering wordt beoordeeld door lerarenopleiders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers.

Deelnemers aan het onderzoek

De respondenten binnen dit onderzoek zijn ervaren leraren uit diverse vormen van basisonderwijs aan nieuwkomers en ouders uit Oekraïne, Eritrea en Syrië die minstens één jaar gebruik maken van het Nederlands onderwijs.

Impact

Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen gerichte professionaliseringsactiviteiten ontwikkeld en aangeboden worden ter voorbereiding op en/of ter verbetering van het aangaan van educatieve partnerschappen tussen leraren en ouders die elkaar ontmoeten in een meertalige context.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Portret van Ria Goedhart
    Ria Goedhart
    • Promovendus
    • Lectoraten: Meertaligheid en Onderwijs, Normatieve Professionalisering
  • Cok Bakker
    • Lector
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Portret van Ria Goedhart

Ria Goedhart

  • Promovendus
  • Lectoraten: Meertaligheid en Onderwijs, Normatieve Professionalisering