Educatief partnerschap in een meertalige context
Samenwerking tussen leraren en ouders ondersteunt de ontwikkeling van kinderen. Leraren zetten daarom in op educatief partnerschap. Samenwerking met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt echter specifieke uitdagingen met zich mee, zoals verschillen in talen, schoolsystemen en rolpercepties. Dit project onderzoekt hoe educatief partnerschap er in die praktijk uitziet.
Voor een goede samenwerking tussen leraren en ouders bij nieuwkomersonderwijs adviseren onderzoekers een responsieve houding en communicatie. Maar wat betekent dit precies? In dit project worden ervaren leraren en ouders van nieuwkomers uitgenodigd om ervaringsverhalen te delen om te achterhalen wat werkt in de praktijk.
Doel
Doel van het project is meer kennis over wat werkt in educatief partnerschap in een meertalige context. Daarvoor beschrijven we welke aspecten relevant zijn in het bouwen aan educatief partnerschap. Daarmee dragen we bij aan de professionalisering van leraren, met als ultiem doel nieuwkomersleerlingen beter te ondersteunen in hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en hen helpen een plaats te vinden in onze samenleving.
Resultaten
- Een beschrijving van relevante aspecten bij het aangaan van partnerschappen in een meertalige context
- Van een responsieve houding;
- Van responsieve communicatie;
- Professionaliseringsactiviteiten, voor onder andere de Post HBO Opleiding Specialist Onderwijs aan Nieuwkomers en de Post HBO Cursus Begeleiden van Nieuwkomers op school.
Looptijd
01 januari 2020 - 31 december 2024
Aanpak
Leraren en ouders worden uitgenodigd hun ervaringen, behoeften en verwachtingen te delen. De uitkomsten worden vertaald in professionaliseringsactiviteiten. De bruikbaarheid van de professionalisering wordt beoordeeld door lerarenopleiders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers.
Deelnemers aan het onderzoek
De respondenten binnen dit onderzoek zijn ervaren leraren uit diverse vormen van basisonderwijs aan nieuwkomers en ouders uit Oekraïne, Eritrea en Syrië die minstens één jaar gebruik maken van het Nederlands onderwijs.
Impact
Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen gerichte professionaliseringsactiviteiten ontwikkeld en aangeboden worden ter voorbereiding op en/of ter verbetering van het aangaan van educatieve partnerschappen tussen leraren en ouders die elkaar ontmoeten in een meertalige context.
Betrokken HU-onderzoekers
Meer weten?
- Boek van Ria Goedhart "Samenleren op een superdiverse school"
- Artikel van Ria Goedhart: "Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers vanuit twee perspectieven: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken"
- Hoofdstuk van Goedhart en Van Popta in "Inclusief Onderwijs voor Nieuwkomers"
- Presentatie "Samenwerken op een superdiverse school" (LOWAN studiedagen 2024)