Doorontwikkeling Training Nieuwkomersspecialisten
In dit project werken we aan het organiseren en begeleiden van de eerste ronde van het stedelijk netwerk nieuwkomers. Het gaat om de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van een professionaliseringstraject voor nieuwkomersspecialisten in de Utrechtse basisscholen.
Doel
Doel is het opleiden van nieuwkomersspecialisten op Utrechtse basisscholen. Daarmee willen we de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning aan nieuwkomers versterken, op school-, team-, groeps- én leerlingniveau. Het gaat hier om onderwijs aan nieuwkomers in fase 2 van het meerjarenmodel (na de uitstroom vanuit Taalschool Utrecht).
Dit project is onderdeel van een opdracht van het Samenwerkingsverband Utrecht Primair Onderwijs aan de Werkgroep Nieuwkomers Utrecht PO.
Resultaten
Beoogde resultaten van de monitoring en doorontwikkeling zijn:
- Borgen van de kwaliteit en adviseren op inhoud en aanpak in het (professionaliserings)traject en benodigde vervolgacties binnen de deelnemende scholen t.b.v. kwaliteitsborging van de implementatie “doorgaande lijn nieuwkomers”.
- Monitoren van de (door)ontwikkeling van de (rol van) nieuwkomersspecialist en van de taalontwikkelende, meertalige praktijken die worden gerealiseerd binnen de scholen, vertaald in een kwaliteitskader. Dit kwaliteitskader wordt landelijk beschikbaar gesteld waarmee andere scholen (taalscholen, reguliere scholen en andere samenwerkingsverbanden) alsook lerarenopleidingen kunnen profiteren van de opgedane ervaringen en inzichten.
Meer informatie?
- Lees het Advies tbv het onderwijs aan nieuwkomers Utrecht PO (pdf)
- Lees het Theoretisch kader ter onderbouwing van het advies tbv onderwijs aan nieuwkomers Utrecht PO (pdf)
- Lees de Monitoring Ronde 1 Stedelijk Netwerk Nieuwkomers (verslag van het eerste jaar) (pdf)
Looptijd
01 januari 2023 - 31 december 2025
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit project wordt uitgevoerd met het Samenwerkingsverband Utrecht PO, het Marnix Onderwijscentrum, het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Stedelijk Expertiseteam Nieuwkomers.