Honest Mirror: Leren presenteren met hulp van AI
Presentatievaardigheden worden gezien als een belangrijke 21st-century skill. Toch blijkt het ontwerpen van effectief onderwijs gericht op presenteren een uitdaging, omdat leeromgevingen vragen om voldoende mogelijkheden voor oefening en feedback. Om studenten voldoende oefenmogelijkheden en waardevolle feedback te bieden, wordt de app Honest Mirror ontwikkeld, getest en geïmplementeerd.
Over Honest Mirror is een HU Story gemaakt, waarin wordt uitgelegd wat de app doet, en hoe hierbij is samengewerkt tussen onderzoek, onderwijs en praktijk.
Doel
Dit project richt zich op het ontwerpen van een applicatie voor de desktop waarmee studenten aan de hand van automatisch gegenereerde feedback - op houding en gebaren - hun presentatievaardigheid tijd- en plaats-onafhankelijk kunnen ontwikkelen. Hierdoor krijgen studenten rijkere oefenmogelijkheden en worden docenten ontlast, zodat zij zich meer kunnen richten op inhoudelijke aspecten en reflectie. Studenten kunnen de applicatie op termijn zowel thuis als in de klas gebruiken. In 2023 is de eerste, werkende versie van de Honest Mirror opgeleverd. Deze applicatie wordt nu verder ontwikkeld en getest.
Resultaten
Dit project beoogt de volgende resultaten op te leveren:
- Een app waarmee studenten tijd- en plaats-onafhankelijk hun
presentatievaardigheden kunnen verbeteren - Een gevalideerd feedbackmodel gericht op houding & gebaren
- Een onderzoekspublicatie over de effecten van de app in de onderwijspraktijk.
Looptijd
01 september 2020 - 01 januari 2025
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
In dit project wordt in een eerste fase de app Honest Mirror ontwikkeld. In diezelfde periode wordt er ook gewerkt aan een gevalideerd feedbackmodel, zodat studenten waardevolle informatie krijgen die hen ondersteunt bij de ontwikkeling van hun presentatievaardigheden. Vervolgens wordt de applicatie in verschillende domeinen van diverse hoger onderwijsinstituten toegepast, getest én verduurzaamd.
Relevantie/Impact
Dit project wordt gefinancierd door DLO en is onderdeel van een onderzoeksprogramma gericht op de inzet
van innovatieve technologieën om presentatievaardigheden van studenten
te ontwikkelen, zodat leeromgevingen meer:
- Gepersonaliseerd worden.
- Just-in-time ingezet kunnen worden.
Dit zorgt ervoor dat studenten meer feedbackmogelijkheden gericht op hun vaardigheden kunnen krijgen.
Extra informatie
- Het proefschrift van Stan van Ginkel (2019) over het ontwerpen van leeromgevingen om te leren presenteren.
- Een artikel in De Volkskrant (2018) waarin de waarde van een VR-app over leren presenteren wordt besproken.
- Een artikel in Computer Weekly (2019) over de waarde van VR voor het opleiden van leraren.