Marketing skills voor de circulaire transitie
De transitie naar een circulaire economie heeft een duwtje in de rug nodig; slechts 6% van de Nederlandse bedrijven is actief bezig met circulariteit. Hier ligt een kans voor marketing! Marketeers zijn namelijk professionele gedragsveranderaars. Wat als zij diezelfde creativiteit en invloed inzetten om de circulaire economie aantrekkelijk, logisch én onweerstaanbaar te maken?
Doel
Dit project benut de veranderkracht van marketeers om de circulaire transitie te versnellen. Via training en een open leerplatform ontwikkelen zij competenties en handelingsperspectieven om binnen hun organisaties en ketens verandering te stimuleren. Een coalitie van marketeers inspireert en activeert peers, met peer-to-peer leren als centrale aanpak.
Resultaten
- 75 marketeers trainen in vaardigheden en handelingsperspectieven om circulaire verandering binnen hun organisatie en keten te stimuleren.
- Marketeers voorzien van tools om duurzaam consumentengedrag te bevorderen, zoals hergebruik en reparatie.
- Een coalitie van voorbeeldmarketeers opzetten die peers inspireren en activeren via peer-to-peer learning.
- Bijdragen aan een positiever imago van marketing. Waar het vak eerder consumptie stimuleerde, wordt marketing nu ingezet als force for good om duurzame verandering te versnellen en een circulaire economie te bevorderen.
Looptijd
12 januari 2025 - 30 november 2025
Aanpak
Dit project ontwikkelt een overzicht van de belangrijkste transitie skills, een samenwerkingsnetwerk, mobiliseert een coalitie van voorbeeldmarketeers en activeert een breder marketingnetwerk via een digitaal platform. Door peer-to-peer learning en microlearnings versterken we cruciale competenties.
Als marketeer meedoen aan dit onderzoek?
Wil jij samen met koplopers uit het vak onderzoeken welke marketingvaardigheden en competenties nodig zijn om bedrijven écht te helpen circulair te worden? Dan is dit jouw kans om niet alleen nieuwe inzichten op te doen, maar ook mee te bouwen aan een beweging van toekomstmarketeers die écht impact maken. Neem contact op met Suzanne de Bakker.