Samenwerken aan effectieve teams
Het ontwikkelen en verzorgen van kwalitatief hoogwaardig onderwijs is een teamopgave. Collectief handelingsvermogen is een voorwaarde voor die opgave. Dit onderzoeksproject richt zich op de vraag hoe docententeams, ondersteunende diensten en leidinggevenden in het mbo het collectief handelingsvermogen van teams kunnen versterken om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te realiseren.
Doel
Doel is inzicht verkrijgen in effectieve manieren om collectief handelingsvermogen te versterken en door te vertalen naar de realisatie van onderwijsverbeteringen. Met docenten, leidinggevenden en ondersteuners zoeken we naar ‘wat werkt’ in het versterken van collectief handelingsvermogen van zes mbo-docententeams.
Resultaten
Inzichten uit het onderzoeksproject bieden docenten, leidinggevenden en ondersteunende diensten handvatten en interventies voor het versterken van het collectief handelingsvermogen van teams om de onderwijspraktijk te verbeteren.
Looptijd
01 maart 2020 - 01 januari 2024
"In het traject zijn we met elkaar gaan praten: ‘Waar ben je goed in?' Dit leidde ertoe dat docenten niet alleen, maar met elkaar werken"
Deelnemer teamtraject
Aanpak
De actiegerichte onderzoeksaanpak kent drie fasen:
- Diagnose en gemeenschappelijk doel formuleren
- Interventies bedenken en uitvoeren
- Resultaten evalueren en vervolgacties bedenken
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Dit onderzoeksproject is een initiatief van Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met Hogeschool Utrecht, Regio College en Friesland College.