Voorbij een mensgecentreerde pedagogiek

Ecologische pedagogiek staat voor opvoeding en onderwijs waarbij de mens zichzelf niet als middelpunt van de wereld ziet, maar waarin vorming plaatsvindt in een complex samenspel met zijn omgeving. Hoe kan deze complexiteit op een waardevolle manier begrepen worden om betekenisvol vorm te geven aan ‘goed onderwijs’ en ‘goede opvoeding’?
Beeld van wereldbol - voorbij een mensgecentreerde pedagogiek

Doel

De bedoeling van het promotieonderzoek is om op participatieve wijze een ecologische pedagogische benadering te ontwikkelen die bijdraagt aan het werken met complexe vraagstukken over ‘goed onderwijs’ en ‘goede opvoeding’ en dit voor te leven in de master pedagogiek.

Resultaten

In gezamenlijkheid met coaches en studenten wordt er beoogd om tot een doorontwikkeling en voorleven van een ecologisch pedagogische benadering in de master pedagogiek te komen en daar kennis over te ontwikkelen.

Looptijd

01 september 2022 - 01 september 2026

Aanpak

  • Literatuurstudie en filosofische exploratie
  • Participatief actieonderzoek
  • Evaluatiestudie

Impact voor het onderwijs

In onderwijs staat niet alleen het kwalificeren van de lerende in de vorm van kennis of vaardigheden centraal. Het gaat ook over vorming en wat er met die kennis en vaardigheden gedaan wordt: hoe daar een betekenisvol leven mee geleid wordt. In een ecologische pedagogiek is die vorming niet ego- maar ecogecentreerd. Het (door)ontwikkelen van een ecologische benadering beoogt daarmee direct bij te dragen aan ondersteuning van opvoed- en onderwijsprofessionals bij het vormgeven van ‘goed onderwijs’ en ‘goede opvoeding’.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Sanne Nijenhuis | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering
    Sanne Nijenhuis
    • Promovendus
    • Lectoraten: Organiseren van Verandering in Onderwijs, Normatieve Professionalisering, Werken in Onderwijs
  • Cok Bakker
    • Lector
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering
  • Portret Famke van Lieshout
    Famke van Lieshout
    • Associate lector
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering
  • Foto Kristin Vanlommel
    Kristin Vanlommel
    • Lector
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
  • Lector Mieke Koeslag Kreunen Lectoraat Werken in Onderwijs
    Mieke Koeslag-Kreunen
    • Lector
    • Lectoraat: Werken in Onderwijs

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Sanne Nijenhuis | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering

Sanne Nijenhuis

  • Promovendus
  • Lectoraten: Normatieve Professionalisering, Organiseren van Verandering in Onderwijs, Werken in Onderwijs