Voorbij een mensgecentreerde pedagogiek
Doel
De bedoeling van het promotieonderzoek is om op participatieve wijze een ecologische pedagogische benadering te ontwikkelen die bijdraagt aan het werken met complexe vraagstukken over ‘goed onderwijs’ en ‘goede opvoeding’ en dit voor te leven in de master pedagogiek.
Resultaten
In gezamenlijkheid met coaches en studenten wordt er beoogd om tot een doorontwikkeling en voorleven van een ecologisch pedagogische benadering in de master pedagogiek te komen en daar kennis over te ontwikkelen.
Looptijd
01 september 2022 - 01 september 2026
Aanpak
- Literatuurstudie en filosofische exploratie
- Participatief actieonderzoek
- Evaluatiestudie
Impact voor het onderwijs
In onderwijs staat niet alleen het kwalificeren van de lerende in de vorm van kennis of vaardigheden centraal. Het gaat ook over vorming en wat er met die kennis en vaardigheden gedaan wordt: hoe daar een betekenisvol leven mee geleid wordt. In een ecologische pedagogiek is die vorming niet ego- maar ecogecentreerd. Het (door)ontwikkelen van een ecologische benadering beoogt daarmee direct bij te dragen aan ondersteuning van opvoed- en onderwijsprofessionals bij het vormgeven van ‘goed onderwijs’ en ‘goede opvoeding’.