Key highlights segmentatiestudie Dierzaam: diervriendelijke en duurzame keuze

Auteurs Lenka van Riemsdijk, Eveline van der Herberg, Dies Weijschedé, Clara Springelkamp, Tijs Timmerman
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Marketing en Customer Experience
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Vlees eten is geworteld in onze eetcultuur. Het minderen van vlees vraagt tijd. Ondanks campagnes die plantaardige diëten promoten eet volgens CBS nog zo’n 95% Nederlanders vlees, en de meeste daarvan doen dat meerdere keren per week als een stukje vlees bij de maaltijd. Om op kortere termijn een verschil te maken, zal het stimuleren van consumentenkeuzes voor duurzaam geproduceerd vlees in belangrijke mate bijdragen aan ‘minder en beter’. Dit vraagt om specifieke tactieken, wetende dat consumenten in hun gedrag niet altijd doen dan wat hun intentie is met betrekking tot duurzaamheid: de wil is er, maar vertaalt zich onvoldoende in koopgedrag. Om dit te overkomen zijn marketinginterventies nodig die de capaciteit, gelegenheid en motivatie van consumenten verhogen/versterken. Deze rapportage bevat de resultaten – op hoofdlijnen – van een kwantitatieve segmentatiestudie onder Nederlandse vleeskopende consumenten

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden Duurzaam gedrag, Vleesconsumptie, gedragsbeïnvloeding, gedragsverandering

Lenka van Riemsdijk

Lenka van Riemsdijk

Lenka van Riemsdijk

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience