Tijdens de opleiding
De hbo-opleiding Chemische Technologie focust op duurzaamheid, chemie en procestechnologie. Werk vanaf jaar 1 in een geavanceerd lab aan relevante projecten voor bedrijven. Maak tijdens je studie al het verschil: je levert een significante bijdrage aan het verduurzamen van grootschalige productieprocessen en bespaart zo tonnen aan euro’s, brandstof, CO2-uitstoot en grondstoffen. Vanaf jaar 3 specialiseer je je in onder andere reactortechnologie, fabrieksontwerp en energie-overdracht. Ook kies je zelf in welke richting je je verder specialiseert.
Inhoud van de opleiding Chemische Technologie
Natuurlijk wil je weten wat je gaat doen. Daarom per jaar een handig overzicht.
In het eerste jaar leer je de basis van chemie en procestechnologie. Je krijgt ondersteunende vakken zoals statistiek en wiskunde, en je gaat aan de slag in onze moderne laboratoria. Daar leer je diverse apparatuur te bedienen en eraan te rekenen.
Wil je na dit jaar liever overstappen naar de studie Chemie? Dat kan zonder vertraging.
Periode A
Tijdens de cursus Atoombouw leer je alles over de bouwstenen van de chemie. Vanaf het niveau van protonen, neutronen en elektronen leggen we via verschillende atoommodellen de link naar atomaire eigenschappen. Uiteindelijk ben je in staat deze concepten te herkennen in andere plekken waar deze in de chemie een rol spelen.
Veilig werken op het laboratorium heeft een prominente plek in deze cursus. Je leert een titratie op het laboratorium op correcte wijze uit te voeren. De voorbereiding, uitvoering en rapportage in de vorm van het labjournaal van het experiment komen aan de orde. De theorie omvat kennis over sterke en zwakke éénwaardige zuren. Ook behandelen we buffers, oplosbaarheid van stoffen, oxidatoren en reductoren. Ten slotte kun je na deze cursus voorspellen of een redoxreactie wel of niet spontaan verloopt en kun je rekenen met de wet van Nernst.
Als je werkt in een laboratorium verricht je regelmatig (kwantitatieve) metingen. De resultaten die uit deze meetwaarden volgen, moet je beschrijven. Het kan ook zijn dat je er andere grootheden mee uitrekent of dat je ze grafisch verwerkt. De gekregen waarden moet je dan ook bediscussiëren. Van essentieel belang bij het analyseren van de meetwaarden, zijn de begrippen ‘nauwkeurigheid’ en ‘meetfout’. Ook is het belangrijk om te bepalen wat de betrouwbaarheid van de meetwaarden is en of de meetwaarden tussen 2 groepen (significant) verschillend zijn. Hoe je deze zaken, met behulp van Excel, berekent en hoe je hier conclusies aan verbindt, leer je in de cursus Data-analyse 1.
Periode B
Na het volgen van het vak Procestechniek 1 heb je begrip van de basiselementen in de chemische procestechnologie, zoals verschillende procesbeschrijvingen en unit operations. Je kunt op een systematische manier de eenvoudige massabalansen en energiebalansen doorrekenen en aangeven welke kenmerken van duurzaamheid bij het proces een rol spelen. Ook kun je deze theorie toepassen in en vergelijken met de praktijk en hierover effectief rapporteren en communiceren.
Deze cursus heeft als doel om je de kennis en vaardigheden bij te brengen die je nodig hebt om (moleculaire) verbindingen in een chemisch mengsel van elkaar te kunnen scheiden en karakteriseren. Met de opgedane kennis en vaardigheden ben je in staat om (samen met een medestudent) een werkplan op te stellen voor de scheiding en karakterisering van een aantal verbindingen in een mengsel. En kun je dit werkplan uitvoeren volgens de geldende (veiligheids)normen.
De basiscursus Wiskunde is bedoeld om je wiskundige kennis op peil te brengen en aan te vullen, en je vertrouwd te maken met chemisch rekenen. Als je de cursus succesvol afrondt, heb je voldoende kennis om de wiskunde die wordt gebruikt in andere cursussen uit de opleiding te kunnen begrijpen en te kunnen toepassen. Na het volgen van de cursus kun je wiskundige formules en functies begrijpen, bewerken, oplossen en schetsen. Je kunt de opgedane wiskundige kennis toepassen in een praktische context.
Periode C
In deze cursus komen de opbouw en ruimtelijke structuur van organische moleculen en de hoofdgroepen biomoleculen aan de orde. Vanuit hier kun je in een project uiteindelijk vanuit een bio-organische vraagstelling een onderzoeksstrategie opstellen.
Tijdens deze cursus maak je kennis met analyseapparatuur met daarbij aandacht voor de achterliggende theorie. Hierbij behandelen we de werking van analytische technieken als chromatografie en spectrometrie. Na het volgen van de cursus ben je in staat kwantitatieve analyses uit te voeren met analytische apparatuur volgens de veiligheidsregels. Ook kun je aan de hand van een voorschrift/handleiding de apparatuurinstellingen aanpassen. Aan het einde van de cursus beheers je de theoretische kennis van chromatografie en spectroscopie.
Waar het bij Procestechniek 1 gaat om processen zonder chemische reactie, gaan we hier kijken wat er gebeurt als er wel stoffen worden gevormd of afgebroken. Hoe verandert de massabalans? Hoe ziet de reactor (de plek waar de chemische reactie plaatsvindt) eruit? Wat gebeurt er met de warmte die vrijkomt? Hoe ziet een heel proces er dan uit? Verder gaan we kijken naar unit operations met vaste deeltjes, zoals fluïdisatie en adsorptie. Je leert het meest als je op verschillende manieren in aanraking komt met de stof. Daarom bevat dit vak niet alleen theorieles, maar ga je de theorie ook in de praktijk brengen tijdens experimenten in de proceshal en maak je in Excel opdrachten en simulaties.
Periode D
Fysische Chemie houdt zich bezig met de fysische eigenschappen van stoffen. Er worden verbanden gelegd tussen de eigenschappen van stoffen en die van de deeltjes (atomen, moleculen, ionen) waaruit deze zijn opgebouwd. Zo worden bijvoorbeeld microscopische eigenschappen als aantal, massa en snelheid van moleculen in een gas gekoppeld aan macroscopische eigenschappen als temperatuur, druk en soortelijke warmte van het gas. Een ander voorbeeld is het relateren van de osmotische druk van een polymeeroplossing aan de molecuulgrootte van de opgeloste deeltjes.
In het kader van duurzaamheid wordt steeds vaker gebruikgemaakt van cellen of enzymen om gewenste stoffen te produceren. Sommige complexe moleculen, veelal met een farmaceutische toepassing, zijn zelfs alleen met behulp van cellen of enzymen te produceren. In deze cursus behandelen we een aantal basale biochemische processen als basis voor toepassingen in de biotechnologie. Ook leer je een eenvoudig biochemisch onderzoek uit te voeren aan de hand van een vraagstelling.
Tijdens de cursus Organische Synthese 1 ga je je verder verdiepen in de organische chemie en molecuulspectroscopie. Hierdoor kun je goed functioneren in diverse laboratoria op de vele terreinen van de chemie. Denk aan petrochemische industrie, wasmiddelindustrie, farmaceutische industrie, geur- en smaakstoffenindustrie, voedingsmiddelenindustrie, biobased industrie, kunststof-, polymeer-, lijm- en verfindustrie.
Vanaf het tweede jaar leiden we je op tot chemisch technoloog en ontwerp, optimaliseer en verduurzaam je processen. Je gaat dieper in op de procestechnologie en je leert werken met chemische installaties zoals filtratie- en destillatie- apparatuur, met reactiekinetiek (hoe snel reageren stoffen op elkaar?) en met de stroming van vloeistoffen en warmte. Wat je leert, breng je meteen in de praktijk tijdens experimenten in onze moderne laboratoria. Je krijgt les in kleine groepen van docenten met veel praktijkervaring.
Periode A
Je leert een omzetting met enzymen en micro-organismen voor te bereiden, uit te voeren en te rapporteren. Je gaat hierbij op de juiste manier om met deze biokatalysatoren. Je benoemt de verschillende up- en downstreamstappen in een biotechnologisch proces en je voert hier eenvoudige berekeningen op uit. Ook geef je advies over welke optie voor een bepaalde processtap het meest geschikt is en wat de beste schakeling van processtappen is.
Tijdens de cursus Destillatie en Extractie ga je in groepsverband onderzoeken welke van de 2 grootschalige scheidingsmethoden (destillatie en extractie) het meest geschikt is om een afvalwaterstroom mee te zuiveren. Dit vergelijk je met een standaard methode van afvalwaterzuivering.
De vaardigheden en kennis die je hiervoor nodig hebt, leer je in deze cursus. Je gaat bijvoorbeeld oefenen met het bedienen van apparatuur en het rapporteren van je resultaten. We gaan in op de theoretische kennis die je nodig hebt tijdens het project. En ook je competentie-ontwikkeling blijft belangrijk: aan de hand van de leerdoelen van het project breng je voor jezelf in kaart wat je sterke en zwakke punten zijn en waar je jezelf tijdens het project hebt verbeterd.
Periode A en B
Tijdens de cursus Destillatie en Extractie ga je in groepsverband onderzoeken welke van twee grootschalige scheidingsmethoden (destillatie en extractie) het meest geschikt is om een afvalwaterstroom te zuiveren. Dit vergelijk je met een standaard methode van afvalwaterzuivering.
Om hier iets over te kunnen zeggen, heb je natuurlijk bepaalde vaardigheden en kennis nodig. Een groot deel van de gereedschappen die je nodig kunt hebben, is opgenomen in deze cursus. Je zult bijvoorbeeld tijdens de vaardigheden gaan oefenen met het bedienen van apparatuur en het rapporteren van je resultaten. Bij de theorielessen wordt ingegaan op de theoretische kennis die je nodig hebt tijdens het project. Uiteraard blijft ook de competentie-ontwikkeling belangrijk. Aan de hand van de leerdoelen van het project breng je voor jezelf in kaart wat je sterke en zwakke punten zijn en waar je jezelf tijdens het project hebt verbeterd.
Periode B
In deze cursus verdiep je je in de achtergronden van thermodynamica, kinetiek en katalyse om het reactieverloop te kunnen sturen. Je leert hoe je hiermee de ligging van het evenwicht en het concentratieverloop tijdens een reactie kunt begrijpen, voorspellen en beïnvloeden. Op basis van kennis van de opbouw en werking van katalysatoren kun je dan aangeven hoe een katalysator het reactieverloop beïnvloedt en hoe de keuze voor een katalysator de gevormde producten kan bepalen. Naast theorie is er ruimte voor praktijk: je voert kinetische experimenten uit en werkt deze uit.
Je leert om in een chemisch proces risico’s benoemen en de bijbehorende veiligheidsmaatregelen voor te stellen. Ook ga je voorgestelde procesaanpassingen beoordelen op veiligheids- , economische en ethische aspecten. Tenslotte leer je gestructureerd een argumentatie op te zetten om een standpunt te verdedigen.
Periode C
Bij deze cursus verdiep je je verder in de kinetiek van reacties. Je gaat onder meer aan de slag met reactiesnelheid in batchreactoren, kettingreacties, vertakkingen en explosies. De steady state-benadering, zeer belangrijk bij het beschrijven van reactiesnelheden, komt aan bod. De benodigde wiskunde, met name het analytisch oplossen van eenvoudige differentiaalvergelijkingen, behandelen we in samenhang met de fysisch chemische inhoud. Voor complexere systemen is het vaak nodig om met bijvoorbeeld een spreadsheet de bijbehorende vergelijkingen numeriek op te lossen. Dit ga je doen in het cursusonderdeel simulatie.
Je leert om een onderzoeksvraag te beantwoorden op het gebied van filtratie en membraantechnologie. Dit doe je aan de hand van theoretische aspecten en experimenteel verkregen gegevens. Je bereidt een experiment met filtratie of membraanfiltratie voor, voert deze uit en rapporteert erover. Daarvoor selecteer je de juiste techniek en instellingen en onderbouw je je keuze.
Periode C en D
Tijdens dit vak bereid je je voor op een Research & Development-positie (R&D-positie) in de chemische industrie, en natuurlijk op je eerste stage. Je gaat werken aan een representatieve casus, waarbij je leert om een praktische vraag te vertalen naar een onderzoekstrategie om producteigenschappen te verbeteren.
Periode D
De meeste processen worden meer en meer automatisch geopereerd. Dit houdt in dat procesgrootheden gemeten moeten worden en dat er aan de hand daarvan instellingen aangepast moeten worden. Deze meet- en regelsystemen begrijpen, kunnen analyseren en verbetering voorstellen, is het belangrijkste doel voor deze cursus. We beginnen met het lezen van een Piping & Instrumentation Diagram (P&ID). Vervolgens kijken we naar de manier waarop meet- en regelinstrumenten hierin worden toegepast. Hierbij besteden we veel aandacht aan het analyseren van de karakteristieken van regelingen, bestuderen we het regelgedrag en stellen we onderbouwde verbeteringen van instellingen en regelstrategieën voor.
We gaan in op een van de meest voorkomende processen in de chemische industrie, namelijk mixen. Hierbij behandelen we het mengen van verschillende fasen. We bekijken de fenomenologische karakteristieken en we rekenen met vuistregels aan mengprocessen op kleine en grote schaal.
In het eerste halfjaar (semester) van het derde jaar loop je stage bij een bedrijf om je kennis van de chemische technologie in de praktijk te brengen. Dit kan in Nederland of in het buitenland. Veel van de opdrachten zijn gericht op het verduurzamen van de procesindustrie.
In het tweede semester werk je aan een project bij een bedrijf en leer je hoe je een fabriek doorrekent. Daarnaast specialiseer je je in onder meer reactortechnologie en ontwerp je je eigen duurzame, veilige en economisch haalbare fabriek.
Het eerste half jaar van het vierde jaar kies je zelf of je een minor wilt volgen binnen of buiten de HU, extra ervaring wilt opdoen in het bedrijfsleven of je gaat voorbereiden op een vervolgstudie aan een universiteit. Je sluit je studie af met een afstudeerstage van een half jaar.
Periode A en B
Minor
- ILC-Minor Food & Pharma;
- ILC-Minor Process Development in Chemical Industry;
- HU-minor;
- Premaster universiteit.
Of
Verbreden en verdiepen in onderzoek
- Externe profilering;
- Eigen invulling.
Periode C en D
Je rondt je studie af met een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling in Nederland of in het buitenland. Je sluit de afstudeeropdracht af met een verslag over het onderzoek dat je hebt gedaan, een voordracht en een mondelinge verdediging.
Voorbeelden van afstudeeropdrachten:
- Een onderzoek naar de wijze waarop warmte uit de grond (1,5 km diepte) kan worden ingezet voor het verwarmen van stoffen in chemische processen, zodat fossiele brandstoffen worden bespaard.
- Een computermodel ontwikkelen waarmee een waterzuiveringsbedrijf kan voorspellen hoe lang een vervuiling in de zuiveringsinstallatie aanwezig is en hoe snel deze wordt afgebroken.
- Een nieuwe, energiezuinige manier zoeken om papier te maken, zonder dat de kwaliteit van het papier hieronder lijdt.
Chemische Technologie
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Chemische Technologie. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding Chemische Technologie volg je interactieve hoor- en werkcolleges en voer je practica uit. Daarnaast werk je aan groepsopdrachten en loop je stages. Ook voer je verschillende experimenten uit in onze moderne laboratoria, zoals:
- experiment met een waterontharder
- destilleren in de destillatiekolom
- werking warmtewisselaar
- cascade-opstelling
- centrifugaalpomp
Tijdens de opleiding voer je diverse experimenten uit in onze labs. In de volgende video's zie wat voorbeelden:
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Er zijn schriftelijke en online tentamens, je maakt verslagen en geeft presentaties.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Chemisch technologen zijn gewild in het bedrijfsleven. Daarom is er ook een landelijk honoursprogramma, het Process Technology Talent Program (PTTP). Dit is speciaal voor studenten Chemische Technologie. Met dit programma kun je je verder ontwikkelen en bij veel bedrijven ‘in de keuken’ kijken. Om hieraan deel te nemen, moet je solliciteren en voldoen aan bepaalde eisen.
Bij de opleiding Chemische Technologie word je in een leerteam van circa 7 studenten en een studieloopbaanbegeleider ingedeeld. Je volgt samen lessen en practica, en voert groepsopdrachten uit. Hierbij geef je feedback aan elkaar en leer je goed samenwerken en studeren. Je studieloopbaanbegeleider begeleidt het leerteam, maar bespreekt ook met jou je persoonlijke voortgang, eventuele studieproblemen en je plannen en keuzes. Je leert deze begeleider aan het begin van de opleiding kennen en hij of zij begeleidt je tijdens de hele opleiding.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina collegegeld.
Bij de start van de opleiding dien je rekening te houden met éénmalige kosten (circa € 60) voor de aanschaf van bijvoorbeeld een laboratoriumjas, een veiligheidsbril en een setje met laboratoriumbenodigdheden. Ook dien je te beschikken over een Casio fx-82MS rekenmachine. 'Verder is het voor deze opleiding noodzakelijk om over een Windows gebaseerde laptop/tablet te kunnen beschikken met bij voorkeur een afneembaar scherm (2 in 1 laptop). De laptop heeft een Intel Pentium processor of beter en beschikt over minimaal 4 GB werkgeheugen.
Houdt daarnaast per studiefase en studieprogramma rekening met aanvullende kosten voor de aanschaf van boeken en andere lesmaterialen.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Chemische Technologie studeren bij de HU?
-
Moderne proceshal en apparatuur
Je werkt met state-of-the-art-apparatuur in onze geavanceerde proceshal en laboratoria.
-
Veel stage- en afstudeermogelijkheden
Je hebt wat te kiezen door onze goede contacten met meer van 350 bedrijven in de chemie, voeding, water of biobased grondstoffen.
-
Betrokken en deskundige docenten
Je leert het vak van ervaren docenten met actuele kennis en vaardigheden en die je persoonlijk begeleiden.
Stefan ontdekt voor stagebedrijf besparing van meer dan 140.000 euro.
4PET recycling B.V. recyclet voedselverpakkingen van PET (polyethyleentereftalaat) tot nieuwe grondstof. Zo wordt de verspilling van plastic tegengegaan en het milieu minder vervuild. Stefan Raben, student aan de opleiding Chemische Technologie van Hogeschool Utrecht, hielp voor zijn stage mee bij het verbeteren van dit recycleproces. Met zijn onderzoek ontdekte Stefan dat 4PET meer dan €140.000 euro per jaar kan besparen. “Een ongelooflijk mooi resultaat.”
Onderdeel van het recycleproces is het wassen van de PET-verpakkingen in reactoren, om residu te verwijderen. Hiervoor wordt een oplossing van natronloog, was- en antischuimmiddel gebruikt. 4PET wilde graag weten wat de ideale omstandigheden zijn voor het wassen van PET-materiaal in de reactoren. Stefan voerde een reeks experimenten uit waarbij hij de omstandigheden in de was-reactor nabootste. “Een aantal experimenten paste 4PET al toe. Wel heb ik - in overleg met mijn stagebegeleider - deze methodes verder geoptimaliseerd om betere resultaten te krijgen. Daarnaast ontwikkelde ik een reeks experimenten om meer inzicht te krijgen in de invloeden van parameters. Met deze experimenten kon ik de omstandigheden in de was-reactor simuleren. Dat bleek de sleutel tot succes, met een mooi resultaat.”
Duurzamer, beter, zuiniger
Hermen Bollemaat, docent Chemische Technologie en Stefans studieloopbaanbegeleider: “Onze studenten doen mooie dingen tijdens hun stage. De resultaten zijn soms indrukwekkend goed. Stefan Raben is een van die studenten die een mooi concreet resultaat heeft behaald.” Stefan ontdekte dat toevoegen van het antischuimmiddel de effectiviteit van het wassen verlaagde: een combinatie van enkel natronloog en wasmiddel bleek veel efficiënter. Het gevolg: een verbetering in de kwaliteit van de gerecycled PET, een duurzamer proces en een besparing van €140.000 per jaar.
Pionieren
Voor Stefan was het voor een groot deel pionieren: “Ik was de eerste stagiair op de kwaliteitsafdeling van 4PET. De was-reactoren die ik heb onderzocht, zijn onderdeel van een productielijn die pas in juni 2020 volledig ging draaien – tegelijk met de start van mijn onderzoek.” Albert Jan De Groot, Quality Manager bij 4PET Recycling en stagebegeleider van Stefan beaamt dat: “Het recyclen van PET-trays is relatief nieuw en op een aantal essentiële punten anders dan het recyclen van PET-flessen. We hebben voor het recyclen van PET-trays een productielijn ontwikkeld die we nog voortdurend aan het optimaliseren zijn.”
Het pionieren en de zelfstandigheid zijn Stefan goed bevallen: “Ik ben blij dat 4PET me heel vrij heeft gelaten om mijn onderzoek uit te voeren.” De Groot: “We zijn uitermate geïnteresseerd in wat de verschillende onderdelen van de productielijn uiteindelijk voor invloed hebben op de kwaliteit van het materiaal. Stefan heeft hier op een deelproject een mooie bijdrage aangeleverd, die ook nog eens geleid heeft tot een aanzienlijke besparing. Daarnaast is het voor hem een prima ervaring geweest om te ondervinden hoe er in het bedrijfsleven gewerkt wordt.” Hermen Bollemaat: “Stefan heeft enorm zelfstandig gewerkt, dit was echt zijn project. Dat hij daarmee voor zijn stagebedrijf zo’n besparing realiseert, is een ongelooflijk mooi resultaat.”
Interesse in de bachelor Chemische Technologie?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur