Tijdens de opleiding
Communicatie is het maken van verbinding tussen bijvoorbeeld een organisatie en haar klanten. Daarvoor zet je communicatiestrategieën en -middelen in. Communicatie gaat ook over jezelf. Daarom leer je naast het vak ook jezelf beter kennen. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én de punten die aandacht verdienen; je persoonlijke- en professionele ontwikkeling krijgen veel aandacht. Hierdoor ontwikkel je je tot de beste versie van jezelf én kun jij de een echte communicatieprofessional worden.
Ook ethiek speelt een belangrijke rol in de opleiding. Wat is verantwoord en goed, en wat is kwaad of onjuist volgens de omgeving? Normen en waarden zijn hierbij belangrijk. Technologie wordt veelvuldig ingezet voor doelgroepbenadering en gedragsbeïnvloeding. Of is het manipulatie? Want door het gebruik van algoritmen kan het soms ook flink misgaan. Denk maar eens aan de toeslagenaffaire. Na de opleiding weet jij waar je rekening mee moet houden als het gaat om de inzet van technologie. Wil jij je hier nog meer in verdiepen? Volg dan de specialisatie 'Digitale Communicatie & Innovatie'.
Inhoud van de opleiding Communicatie
Bij de opleiding communicatie leer je de basis van alle domeinen binnen het vakgebied: (online) marketingcommunicatie, interne communicatie, PR & media, en nog veel meer.
In elk jaar heb je een aantal terugkerende onderwijsactiviteiten. Tijdens de werkplaats werk je alleen of in een groep aan beroepsproducten, zoals een social mediaplan, een blog, of een adviesrapport waarin je de opgedane kennis toepast. In een leerteam met zeven medestudenten en je leerteambegeleider gaat het over jouw persoonlijke en professionele ontwikkelingen. Je leert van, en met elkaar. Tijdens trainingen ontwikkel je specifieke vaardigheden, zoals presenteren, argumenteren en gesprekstechnieken.
In het eerste deel van de opleiding leg je de basis voor jouw persoonlijk profiel door het verkennen van het vak, de expertises, het werkveld en je talenten. Na het tweede jaar kies je je richting(en) op basis van je voorkeuren en geef je invulling aan jouw profilering.
In het eerste jaar (propedeuse) krijg je de basiskennis en -vaardigheden die je later als communicatieprofessional nodig hebt. Je leert de belangrijkste modellen en theorieën kennen en past deze gelijk toe in de praktijk. Je werkt samen met medestudenten en gaat aan de slag met je eigen professionele ontwikkeling. Centraal staan de basis van communicatie, projectmanagement, gedrag, samenwerken en communicatie in de praktijk.
Team Startup en CGI
Een belangrijk én leuk onderdeel van het eerste jaar is de Team-Startup. Dit is een gezellige en leerzame activiteit op een externe locatie, waarin je spelenderwijs ontdekt waar jouw krachten liggen en waar je nog aan kunt werken. Aan het eind van het jaar presenteer je je voortgang aan de hand van een portfolio en een CGI (Criteriumgericht Interview). Hiermee laat je zien dat je de basis beheerst en klaar bent voor jaar 2.
Specialisatierichting Digitale Communicatie & Innovatie
Naast de reguliere studieroute kun je in je eerste jaar kiezen voor de specialisatierichting Digitale Communicatie & Innovatie. Laat jij je uitdagen door digitale innovaties? Wil jij leren hoe je big data, de nieuwste digitale tools en AI slim inzet om een merk te versterken en zichtbaarheid te vergroten? Dan is deze specialisatierichting iets voor jou. Je leert te denken vanuit de klantbehoefte en kunt de vertaalslag maken naar techniek en functionaliteit die voor iedereen toegankelijk is.
Wil je meer weten over deze specialisatie? Kijk dan op de pagina Digitale Communicatie & Innovatie.
In het tweede jaar verdiep en ontwikkel je je verder. Je gaat zelfstandiger aan de slag en werkt tegelijkertijd aan verschillende projecten. Binnen deze projecten werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en heb je vaak een directe lijn met de bedrijven waarvoor je opdrachten uitvoert. Zo ga je als adviseur van jouw fictieve adviesbureau een bestaande organisatie helpen met een uitdaging rondom digitale ontwikkelingen, breng je met communicatie een gedragsverandering tot stand en leer je hoe je een nieuw merk op de markt op basis van een door jou geformuleerde merkpositionering.
Aan het eind van het jaar weet je hoe jij je werk organiseert en hoe je het beste samenwerkt. Ook weet je waar jouw talenten en interesses liggen, en dus hoe je jezelf profileert. Werkveldverkenning helpt je keuzes te maken voor je verdere ontwikkeling als communicatieprofessional.
Gedurende het jaar werk je in een leerteam en ook het tweede jaar sluit je af met een portfolio en een CGI-gesprek.
In het derde jaar ga je challenges uitvoeren in de praktijk. Bijvoorbeeld een challenge bij Bol.com waar jij je bezighoudt met de online positionering van het merk op social media. Een challenge bij Rijkswaterstaat waar je een nieuw intranet opstart en invult. Of een challenge bij Shell waar jij in het marketingteam evenementen organiseert. Je maakt doelgroepen- of concurrentenanalyses, genereert PR en coördineert verschillende online projecten. Ook hier werk je aan beroepsproducten zoals een debriefing, een adviespresentatie en een pitch creatie.
Wat voor communicatieprofessional wil je straks zijn? Geef je eigen profiel vorm door onderdelen van één of meerdere expertises te combineren en een minor naar keuze te volgen. Je kunt een minor kiezen die door Hogeschool Utrecht is samengesteld, maar je kunt ook zelf een minor samenstellen. Je legt dan een pakket studieactiviteiten voor aan de examencommissie en motiveert je keuze. Dit kan binnen en buiten Hogeschool Utrecht en in binnen- en buitenland.
Expertises
Houd je van merken en denk je graag mee hoe je een merk een plek kan geven in het hart van de consument? Wil je weten hoe je een doelgroep verleidt? Dan is Brands and behavior iets voor jou. Je leert hier alles over doelgroepen, merken, gedrag en gedragsbeïnvloeding.
Zie jij jezelf aan een directietafel zitten? Bij Corporate communicatie en reputatiemanagement leer je hoe je een organisatiestrategie vertaalt naar een communicatiestrategie. Je ontwikkelt adviesvaardigheden en maakt de slag van strategie naar uitvoering.
Zit jij vol creatieve ideeën voor posters, reclamespots en websites? En wil je graag verhalen vertellen en die op een creatieve manier delen? Leer dan bij Creative communicatie alles over de inzet, vormgeving en effectmeting van communicatiemiddelen.
Sta je het liefst oog in oog met jouw doelgroep? Vind je dat elk contact een belevenis moet zijn? Bij Live/event communicatie leer je alles over het bedenken, organiseren en strategisch inzetten van evenementen.
Laat jij je uitdagen door digitale communicatie? Wil jij experimenteren met de nieuwste ontwikkelingen binnen het communicatievak? Bij Digitale communicatie verdiep je je in tools, data en techniek, en leer je deze op strategische en effectieve wijze in te zetten.
In het vierde jaar volg je twee blokken van 10 weken en ga je 20 weken stagelopen.
- Je gaat 10 weken als communicatieadviseur aan het werk bij ons eigen communicatieadviesbureau Scompany. Je stelt op basis van onderzoek een advies op voor een echte opdrachtgever. Zo kan het zijn dat je een commercieel bedrijf gaat adviseren hoe ze zich het beste kunnen profileren richting nieuwe klanten. Of je gaat een overheidsorganisatie helpen bij het verbeteren van hun online dienstverlening, zodat deze toegankelijk wordt voor mensen met bijvoorbeeld een taalachterstand of visuele beperking.
- Je gaat 10 weken aan de slag met de 'kunst van de dialoog', een cursus waarin je leert hoe je een dialoog op gang kunt brengen en kunt organiseren, zowel offline als online. Je levert een strategie op waarmee een organisatie of bedrijf het gesprek kan blijven voeren en de betrokkenheid van deelnemers bij het onderwerp kan versterken.
- Tijdens je stage voer je – net als in jaar 3 – een aantal challenges uit die aansluiten bij jouw interesses en jouw persoonlijke profiel verstevigen.
Ook in jaar 4 laat je aan de hand van je portfolio, je reflectieverslag en het CGI zien dat je alle kennis en vaardigheden beheerst en dat je deze als communicatieprofessional goed kunt toepassen in de beroepspraktijk.
Specialisatierichting International Communication
Heb jij een internationale mindset of wil je in het buitenland gaan werken? Kies dan voor deze Engelstalige specialisatierichting. Alle facetten van communicatie in een internationale context komen aan bod. Je kunt het combineren met een stage in het buitenland of deelnemen aan een internationale uitwisseling of project.
Communicatie
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Communicatie. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding Communicatie leer je door te doen. Er zijn wekelijks verschillende onderwijsactiviteiten ingeroosterd:
- Werkplaatsen van 4 uur, waarin je werkt aan beroepsproducten. Je hebt meerdere werkplaatsen per week.
- Leerteambijeenkomsten van 2 uur per week, waarin je samen met 7 andere studenten werkt aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling
- Trainingen van 2 uur waarin je werkt aan je professionele skills (presenteren, pitchen, schrijven, etc)
- (digitale) momenten zoals een online weekstart.
Anders dan in je middelbareschooltijd moet je zelf veel plannen. Buiten de vaste contactmomenten om ga je met je projectgroep of individueel aan opdrachten werken. Bij een voltijd opleiding moet je denken aan een volle studieweek (zo’n veertig uur in de week).) Fijn binnen deze opleiding is dat je veel met medestudenten doet en elkaar veel kan helpen. Natuurlijk staan de docenten ook voor je klaar. Zo zal je niet volledig in het diepe worden gegooid, maar ondersteunen we je in je weg naar meer zelfstandigheid en professionaliteit.
Aan het begin van het studiejaar ontvang je een lesrooster met de lesweken en vakantieperiodes. Een studiejaar is verdeeld in 2 periodes van ongeveer 20 weken. Per periode van 10 weken krijg je een weekrooster met lessen, lokalen en docenten.
Je thuisbasis tijdens de opleiding is je leerteam; een groep van ongeveer 8 studenten en een leerteambegeleider. In het leerteam reflecteer je op je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én van de punten die aandacht verdienen om je te ontwikkelen tot een echte communicatieprofessional. Goede feedback (leren) geven is hierbij essentieel.
Binnen de opleiding is er veel aandacht voor jou als professional en jou als persoon, waardoor je echt gezien en gehoord wordt. Inclusivieit vinden wij erg belangrijk en daarom heb jij binnen deze studie de ruimte om te worden wie je wil zijn.
Bij de opleiding Communicatie werken we niet met schriftelijke tentamens. Gedurende het jaar werk je aan verschillende beroepsproducten. Er zijn individuele opdrachten en groepsopdrachten. In een individuele opdracht toon je aan dat je kennis kunt toepassen en vaardigheden hebt verworven. Bij groepsopdrachten laat je zien dat je kunt samenwerken en een bijdrage kunt leveren aan een gemeenschappelijk resultaat.
Alle beroepsproducten worden door een docent van feedback voorzien. Deze bewijzen voeg je samen in een portfolio en aan het einde van het jaar reflecteer je op je eigen ontwikkeling en de mate waarin je het gewenste niveau beheerst.
Tijdens het CriteriumGericht Interview (CGI) ga je met twee CGI afnemers - docenten en/of professionals uit werkveld – ga je hierover in gesprek.
Op basis van je portfolio, je reflectieverslag en het CGI wordt beslist of je het gewenste niveau hebt behaald.
Om door te kunnen stromen naar het tweede jaar moet je alle 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet? Dan neem je gewoon iets meer tijd om het eerste jaar af te ronden. Als je alle 60 studiepunten van de propedeuse hebt gehaald, stroom je door naar het tweede jaar. Dit kan meerdere keren per jaar, aan het begin periode A, B en C.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar tussen de € 400 en € 850 kwijt.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
"In het blok Scompany werk je gedurende tien weken samen met een team studenten aan een communicatievraagstuk van een opdrachtgever."
Soetimah Goos (20)Derdejaars student
In het derde jaar wordt het blok ‘Scompany’ aangeboden. In dit blok werk je voor een echte organisatie, die overigens ook betaalt voor het laten uitvoeren van het onderzoek. Je werkt gedurende tien weken samen met een team studenten aan een communicatievraagstuk van de opdrachtgever. Je wordt hierbij in een professionele setting geplaatst, waardoor je uit het ‘schoolse’ traject stapt en in de huid kruipt van een communicatieprofessional. Een onwijs gave ervaring om binnen de opleiding al te ervaren hoe het er na je opleiding aan toe gaat.
"Omdat wij bij de opdracht samenwerkten met een echte opdrachtgever hebben we meteen ervaren hoe het is om in het werkveld te staan als junior communicatieprofessional. Dit was heel erg leerzaam."
Julia Bakker (20)Tweedejaars student
Publab was één van de leukste cursussen die ik in het tweede jaar heb gehad. Bij deze cursus mochten we zelf een probleem onderzoeken en oplossen. We kregen de opdrachtgever Diergaarde Blijdorp. Omdat wij samenwerkten met een echte opdrachtgever hebben wij meteen ervaren hoe het is om in het werkveld te staan als junior communicatieprofessional. Dit was heel erg leerzaam. Wat ik verder leuk vond was dat het veel te maken had met psychologie en gedrag. Door deze cursus heb ik dan ook de beslissing genomen om volgend jaar de minor inleiding in de toegepaste psychologie te gaan volgen.
Waarom Communicatie studeren bij de HU?
-
Leren in de praktijk
Al vanaf het eerste jaar combineer je theorie en praktijk, hierdoor leer je het vak goed kennen en bouw je een netwerk op.
-
Profilering
Je ontwikkelt je in jóuw richting en in jóuw vakgebied. Je bepaalt grotendeels zelf de richting van je studie.
-
Opgeleid tot startklare professional
Na je opleiding ben je niet alleen startklaar voor de arbeidsmarkt, je hebt ook een aantal extra's. Je hebt een ondernemende houding en kunt out of the box denken. Je kunt je goed inleven in een ander en van daaruit goede adviezen geven. En je technische kennis is helemaal up-to-date.
Interesse in de bachelor communicatie?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur