Tijdens de opleiding
Tijdens de gehele opleiding gaan theorie en praktijk hand-in-hand. Bij de theorievakken leer waarom je iets doet en in de praktijklessen hoe je iets moet doen.
Inhoud van de opleiding Mondzorgkunde
Het eerste jaar is gericht op het oriënteren op de opleiding en het beroep. Een aantal cursussen loopt het gehele studiejaar door. Andere cursussen sluit je per blok of semester af. Hoe zit het gebit in elkaar en welke problemen kunnen er met de mond zijn? Hoe moet je de verschillende instrumenten op een veilige manier in de mond gebruiken? Jij weet het na je eerste jaar.
In het eerste jaar leer je instrumenten gebruiken die nodig zijn om een mondonderzoek te doen en patiënten met ontstoken tandvlees te behandelen.Naast het leren gebruiken van de verschillende instrumenten start je in blok B ook met oefenen in het boren en vullen op een fantoomhoofd.
Door het kritisch leren lezen van onderzoeksartikelen, leer je onderbouwde besluiten nemen voor de behandeling van je patiënt. Dit begint in het eerste blok en loopt de gehele studie door tot je afstudeeropdracht.
Je start met het leggen van een theoretische basis die nodig is om mondhygiënist te kunnen worden . Een van de onderdelen is dat je basiskennis hebt over het menselijk lichaam. Processen die in het lichaam plaatsvinden, kunnen namelijk van invloed zijn op de mondgezondheid maar ook op de behandeling die jij aan jouw patiënt geeft.
Je leert de bouw en functie van de botten, spieren, zenuwen en bloedvaten van het hoofd- en halsgebied.
Je leert de tanden en kiezen herkennen aan hun vorm en de mogelijke afwijkingen van die vorm.
Je maakt kennis met het maken van röntgenfoto’s en de daarbij behorende theorie.
Door rollenspellen leer je gesprekstechnieken en voorlichting en instructie geven.
Je onderzoekt binnen een leerteam welke "problemen" er binnen een wijk leven. Je verkent welke omgevingsfactoren eventueel de gezondheid kunnen beïnvloeden. Aan de hand van de wijkanalyse stel je een preventieplan op.
Je gaat verder met het ontwikkelen van je fijne motoriek en de oog-handcoördinatie met het instrumentarium van de mondhygiënist. Hierbij oefen je eerst op medestudenten.
Bij tweedejaars studenten ga je als co-behandelaar aan de slag. Je mag ook al deelbehandelingen bij een patiënt uitvoeren.
Je werkt samen met je leerteam en coach aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit begint het eerste blok en loopt de gehele studie door.
Je leert hoe de zachte structuren van een gezonde mond eruitzien.
Je leert hoe ontsteking van het tandvlees en de onderliggende weefsels ontstaat. De wetenschap die zich hiermee bezighoudt is de parodontologie.
Gezonde voeding is van belang voor de algemene gezondheid en de mondgezondheid. Basiskennis voedingsleer wordt dus ook aangeboden.
De theorie, praktijk en communicatie wordt geïntegreerd in de vorm van casuïstiek over de gezonde mond en zachte structuren.
De theorie, praktijk en communicatie wordt geïntegreerd in de vorm van casuïstiek over de gezonde mond en harde structuren.
De theorie, praktijk en communicatie wordt geïntegreerd in de vorm van casuïstiek over de patiënt met een tandvleesontsteking.
De theorie, praktijk en communicatie wordt geïntegreerd in de vorm van casuïstiek over de patiënt met primaire cariës.
Je kennis over het gebit en de mond wordt verder uitgebreid. Je behandelt patiënten tijdens je stage en in het HU GEZOND&WEL Centrum. Je helpt ze bijvoorbeeld bij het voorkomen van ontstoken tandvlees of je behandelt kleine gaatjes.
Als student Mondzorgkunde behandel je het hele studiejaar patiënten in het interne HU GEZOND&WEL Centrum en tijdens je stage. Tijdens radiologie leer je hoe je röntgenfoto’s moet maken.
Werk samen met je leerteam en coach aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit begint in het eerste blok en loopt de gehele studie door.
Op een fantoomhoofd leer je ook kleine gaatjes (primaire cariës) boren en vullen.
Leer gelijktijdig over de theorie van parodontologie (ontsteking van het tandvlees) en pathologie (ziekteleer) in dit onderwijs. Zo kun je deze kennis direct toepassen in de praktijk.
Leer een verdoving (anesthesie) toe te dienen in de mondholte van een medestudent.
Binnen de lijn Evidence based practice (EBP) leer je gefundeerde besluiten neLeer theorie over cariës (het ontstaan van ‘gaatjes). Aan de hand van verschillende casuïstieken leer je door middel van klinisch redeneren een diagnose en zorgplan op te stellen.men voor de behandeling van je patiënt.
Binnen de lijn Evidence based practice (EBP) leer je gefundeerde besluiten nemen voor de behandeling van je patiënt.
In jaar 3 zijn er 2 grote cursussen:
- Klinische vaardigheden en theorie;
- Doelgroepen in de maatschappij.
Andere activiteiten in jaar 3
- Je loopt stage in een algemene praktijk en in een werkveld naar keuze;
- Je behandelt patiënten op de interne kliniek;
- Je doet leuke projecten zoals uitleg geven aan bijzondere doelgroepen zoals ouderen en mensen met een beperking over de verzorging van hun gebit;
- Je bezoekt basisscholen om kinderen te vertellen waarom ze hun mond gezond moeten houden en hoe ze dat moeten doen.
Integrale mondzorg, intern en extern
Als student Mondzorgkunde behandel je het hele studiejaar patiënten in het interne HU GEZOND&WEL Centrum en tijdens je stage. Tijdens radiologie leer je hoe je röntgenfoto’s moet maken. Verder behandel je ook patiënten met parodontitis en verdiep je je verder in de theorie.
Ethiek, wet- en regelgeving
Je maakt kennis met de wet- en regelgeving en ethische vraagstukken in de praktijk.
Interprofessionele kennismaking
Leer interprofessioneel samenwerken met andere disciplines. Je leert vormgeven aan een geïntegreerde en vernieuwende aanpak die tegemoetkomt aan de behoefte van de bezoeker van onder meer het HU GEZOND&WEL Centrum.
EBP
Tijdens dit vak werk je aan het oplossen van één of meer relevante praktijkproblemen. Daarbij voer je een kleinschalig kwantitatief praktijkonderzoek uit.
Patiënt met complexe zorgvraag
Leer theorie over behandelingen die je uit kan voeren bij bijzondere zorggroepen. Denk aan een gehandicapte of angstige patiënt.
Ouderenproject
Informeer verzorgers en verpleegkundigen in de ouderenzorg over mondzorg.
Kinderproject
Informeer leerkrachten en kinderen op basisscholen over mondzorg.
Ondernemende mondhygiënist
Schrijf een ondernemingsplan voor het starten van een eigen mondzorgpraktijk.
Keuze werkveldstage
Loop stage in een werkveld van de mondhygiënist, anders dan het werkveld ‘algemene praktijk'. Dat kan bijvoorbeeld zijn in een vrijgevestigde mondhygiënistenpraktijk, parodontologiepraktijk, orthodontiepraktijk of ziekenhuis.
Gezond en wel
Volg een keuzeproject op verschillende maatschappelijke locaties om het interprofessioneel samenwerken te verbeteren.
Jaar 4 is opgedeeld in 2 onderdelen:
- een semester staat in het teken van afstuderen met een onderzoek en stage;
- een semester volg je een minor waarin je kennis opdoet in een bredere context of je juist verder specialiseert.
Tijdens AKC behandel je patiënten in een algemene tandartsenpraktijk. Je bent daar ook in staat om, onder toezicht van je begeleider, complexe patiënten te behandelen. In het HU GEZOND&WEL Centrum begeleid je tweede- en derdejaars studenten tijdens de patiëntenbehandeling. Tijdens het screenen heb je het eerste contact met een patiënt en bespreek je de opties voor deze patiënt in het HU GEZOND&WEL Centrum.
Je voert een praktijkgericht onderzoek, literatuuronderzoek of innovatieproject uit met als doel om de zorg voor patiënten en/of de praktijk van de mondhygiënist in het werkveld te verbeteren.
Je volgt verbredend of verdiepend onderwijs op hbo-niveau.
Mondzorgkunde
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Mondzorgkunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Je werkt volgens de 'Richtlijn Infectiepreventie in mondzorgpraktijken', dit houdt o.a. in met korte nagels, geen zichtbare sieraden aan handen/onderarmen, schoon en opgestoken haren en lichte werkkleding met korte mouwen.
Je krijgt tijdens de hbo-opleiding Mondzorgkunde les in de klas, maar gaat ook aan de slag met projectgroepen waarin je samen met je studiegenoten werkt. Tijdens het onderwijs in het interne HU GEZOND&WEL Centrum en je stages leer je werken met patiënten.
Krijg inzicht krijgt in je persoonlijke ontwikkeling via feedback. Jij en je docent voeren gesprekken over deze ontwikkeling. Zo kun je bepalen wat je nog nodig hebt om te laten zien dat je de stof of vaardigheid beheerst. In verschillende datapunten ben je in staat aan te tonen wat je al wel of niet beheerst en hoe je hier verder mee aan de slag gaat. Na een bepaalde periode wordt beoordeeld of je de kennis en vaardigheden beheerst die je nodig hebt voor het betreffende onderdeel.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Tijdens je hele opleiding heb je een persoonlijke begeleider. Met je begeleider bespreek je je voortgang en eventuele problemen tijdens je studie.
In het eerste jaar koop je werkkleding, schoenen, een beschermbril en een kunstkaak en tanden om op te oefenen. Deze kosten samen € 500. Voor boeken en andere lesmaterialen betaal je tijdens je hele opleiding ongeveer € 1300. Als student aan de HU zijn ook enkele gratis e-books voor deze opleiding beschikbaar. Ben je benieuwd je kwijt bent aan collegegeld? Bereken het eenvoudig in de collegegeldmeter.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om toegelaten te worden tot het tweede jaar heb je minimaal 45 van de 60 studiepunten nodig van je propedeuse. Haal je dit niet? Dan moet je stoppen met deze studie.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Mondzorgkunde studeren bij de HU?
-
Tevreden studenten
Studenten Mondzorgkunde aan de HU zijn over het algemeen meer tevreden over hun opleiding, dan studenten Mondzorgkunde aan andere onderwijsinstellingen.
-
HU GEZOND&WEL Centrum
De HU heeft een eigen mondzorgcentrum waar je vanaf je tweede jaar werkt en in contact komt met patiënten.
-
Samenwerken met andere zorgprofessionals
Tijdens je hbo-opleiding Mondzorgkunde heb je goed contact met studenten van andere zorgopleidingen, je kunt zo veel van elkaar leren.
"Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk binnen de mondzorg, zolang je maar bereid bent om creatief te zijn en buiten je witte kamertje te denken. "
Thèron Vellema (24 jaar)Tweedejaars student
Mondzorgkunde leek voor mij in eerste instantie een saai baantje waar je vooral mensen aan het uitleggen bent hoe ze moeten poetsen en daarnaast het schoonmaken van al die verwaarloosde gebitjes. Nu zie ik dat het veel meer is dan dat. Tuurlijk je ziet bergen tandsteen met grootste rivieren aan bloed voorbijkomen en er zullen altijd mensen zijn die nog niet goed weten hoe ze goed kunnen poetsen, maar de mondzorg is veel meer dan dat. Het gaat om connectie maken met je cliënt, samen ontdekken wat werkt om die poort naar de algehele (mond)gezondheid zo optimaal mogelijk te krijgen en vooral het creëren van plezier in het regie nemen over de eigen (mond)gezondheid. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk binnen de mondzorg, zolang je maar bereid bent om creatief te zijn en buiten je witte kamertje te denken.
"Juist door stage leer je jezelf echt ontwikkelen, niet alleen qua behandelingen, maar ook als (mond)zorgprofessional!"
Myriem Gout (23 jaar)Derdejaars student
In het eerste jaar hebben we allemaal een oriënterende stage gedaan om te kijken wat een mondhygiënist nou ‘echt’ doet in de praktijk. Het duurde drie dagen en het was erg leuk om zelf te kiezen in wat voor soort praktijk je wilde meekijken. In jaar 2 ga je op integrale mondzorgstage, hierbij loop je 1 dag in de week mee in een algemene tandartspraktijk bij een mondhygiënist(e). Deze stage duurt in totaal 43 dagen. In deze stage leer je echt super veel en daar kom je eigenlijk pas achter op het moment dat je weer op de HU kliniek een patiënt behandelt. Dan merk je ineens dat je sneller werkt en dat je beter weet wat je moet doen en waarom bepaalde dingen werken zoals ze werken. Persoonlijk vind ik het jammer dat deze stage maar 1 dag in de week is, i.p.v. bijvoorbeeld 2 of 3 dagen. Juist door stage leer je jezelf echt ontwikkelen, niet alleen qua behandelingen, maar ook als (mond)zorgprofessional!
"Deze opleiding is zo bijzonder omdat er meer mogelijk is naast het reguliere vakkenpakket."
Julia Maijer (26 jaar)Vierdejaars student
Deze opleiding is zo bijzonder omdat er meer mogelijk is naast het reguliere vakkenpakket. Ik wilde mij verder verbreden en verdiepen. Ik ben bijvoorbeeld lid geweest van de opleidingscommissie: een commissie voor en door studenten om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. Ook heb ik deelgenomen aan het honoursprogramma. Voor ieder honoursproject heb ik een ster behaald wat mij een onderscheiding geeft bij mijn diploma. Ik ben inmiddels naar een congres in het buitenland geweest, ik heb preventieve folders ontwikkeld over tandtrauma’s en een tandenpoetsposter voor kinderen die nu gebruikt wordt bij ontwikkelingsprojecten. Verder heb ik me ingezet voor de Week van de Mondhygiënist en heb ik de cursus Persoonlijk Leiderschap gedaan. Uiteindelijk ben ik zelfs genomineerd voor verschillende prijzen. Dankzij de steun, flexibiliteit en facilitering vanuit de opleiding kon ik deze projecten waar maken. Bij deze opleiding kan je echt alles uit jezelf én je studie halen!
Interesse in de bachelor Mondzorgkunde?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur