Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio

Mensen in speeltuin die inclusief spelen mogelijk bevordert

In zogeheten "rijke leeromgevingen" leren en werken studenten, docenten, onderzoekers, burgers, praktijkpartners en organisaties samen aan missiegedreven thema's. Maar hoe werkt zo'n leeromgeving in de prakijk? In dit project zijn inzichten gekregen om een volgende stap te kunnen zetten in het verrijken van leeromgevingen.

Doel

Het doel van dit project was om inzicht te krijgen in de kenmerken van rijke of verrijkte leeromgevingen, zowel binnen als buiten de Hogeschool Utrecht. Daarmee willen we onderwijsbegeleiders, kwartiermakers, projectleiders, beleidsmakers en bestuurders helpen leeromgevingen te verrijken. Dat is belangrijk, omdat grote maatschappelijke kwesties zoals arbeidsmarkttekorten, snelle digitalisering en klimaatverandering vragen om wendbare vakmensen. Dat vraagt iets van hoe we leren stimuleren én het beroepsonderwijs organiseren. Verrijkte leeromgevingen kunnen helpen om met elkaar toekomstbestendig onderwijs te realiseren.

Infographic van verrijkte leeromgevingen
Visual van verrijkte leeromgevingen bij de HU (detail)

Resultaten

De verschillende perspectieven van de vijf betrokken lectoraten hebben gezorgd voor een breed beeld. Het onderzoek heeft de volgende inzichten en tools opgeleverd:

Opgavegerichte leeromgevingen in beeld

  • Een visueel overzicht van opgavegerichte leeromgevingen in hbo-context en specifiek de HU-context (totaal 16);
  • Opgavegerichte leeromgevingen in beeld brengen (document met de bundeling van tools, inclusief toelichting en draaiboek);
  • Verdieping ‘Opgavegerichte leeromgevingen in beeld brengen' (verdiepend onderzoeksverslag);
  • Veertien gedetailleerde portretten van opgavegerichte leeromgevingen.

Werkvormen en tools om inzicht te krijgen in verrijkte leeromgevingen

  • Gevalideerd beschrijvingskader voor het in beeld brengen van een opgavegerichte leeromgeving;
    • Een beschrijvingskader om systematisch een leeromgeving in beeld te brengen en te beschrijven, inclusief invul-format;
    • Een verrijkingskader, format om het verrijkingspotentieel van een opgavegerichte leeromgeving te verkennen;
    • Een gesprekstool om opgavegerichte leeromgevingen in beeld te brengen én het verrijkingspotentieel ervan te verkennen (beschikbaar op aanvraag).

Werken in een verrijkte leeromgeving

  • Inzicht in professionaliseringsprocessen van onderwijsbegeleiders en kwartiermakers binnen een verrijkte leeromgeving;
  • Inzicht in hoe beleidsmakers en bestuurders kunnen bijdragen aan het duurzaam ondersteunen en zichtbaar maken van verrijkte leeromgevingen;
  • Inzicht in het verrijken van een leeromgeving als verandervraagstuk.

Duurzame gemeenschappen bij verrijkte leeromgevingen

  • Inzicht in duurzaam samenwerken met de verschillende betrokkenen in een verrijkte leeromgeving. Er zijn vier vensters ontwikkeld die in een verrijkte leeromgeving verbonden moeten worden: de burger, de professional, de organisatie en het bestuur & beleid;
  • Inzicht in hoe interprofessioneel en transdisciplinair samenwerken in dit soort leeromgevingen plaatsvindt;
  • Podcast Bruggenbouwers en grensverleggers over hoe je dialoog over interprofessioneel samenwerken op gang kan brengen (aflevering 1);
  • Brochure Boundary Crossing. Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk.

 

De resultaten van dit project zijn samengevat in de brochure "Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio".

Download de brochure "Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio" via de link hierboven

Looptijd

01 januari 2024 - 31 december 2024

Aanpak

Het project is uitgevoerd via drie onderzoeken: een verkenning van bestaande rijkere leeromgevingen binnen de HU, een analyse van de rollen van kwartiermakers en onderwijsbegeleiders, en een onderzoek naar de rol van beleidsmakers en bestuurders in het duurzaam ondersteunen van deze leeromgevingen.

Impact

Dit onderzoek maakt deel uit van het traject Rijke leeromgevingen van de Hogeschool Utrecht. Vanuit het traject ondersteunen we de HU-organisatie en willen we collega’s handvatten bieden bij het ontwikkelen van opleidingsoverstijgende interprofessionele leeromgevingen die bijdragen aan missiegedreven opgaven die spelen in onze regio Utrecht.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Anton Boonen
    • Lector
    • Lectoraat: Duurzame Gemeenschappen
  • Foto van Elco Buurma
    Elco Buurma
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Normatieve Professionalisering
  • Klaas Doorlag
    Klaas Doorlag
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
  • Kaoutar El Khattouti
    Kaoutar El Khattouti
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Werken in Onderwijs
  • Maaike Koopman | Onderzoeker
    Maaike Koopman
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Werken in Onderwijs
  • Foto Joep Kuijpers Co-design
    Joep Kuijper
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Co-Design
  • Edwin Nieman | Onderzoeker | Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
    Edwin Nieman
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Duurzame Gemeenschappen
  • Harry Rorije
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
  • Ilya Zitter
    Ilya Zitter
    • Lector
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs

Wil je samenwerken of heb je een vraag?