Inzicht in rijke leeromgevingen
In rijke en missiegedreven leeromgevingen vindt een gezond samenspel tussen onderzoek, onderwijs en praktijk plaats. Maar er is nog veel onduidelijk over realiseren of vernieuwen van dit soort leeromgevingen. Dit project verkrijgt inzichten voor een volgende stap in de ontwikkeling van rijke leeromgevingen.
Doel
Het doel van het project is om inzicht te krijgen in de kenmerken van rijke of rijkere leeromgevingen binnen de Hogeschool Utrecht, te onderzoeken wat de rol is van kwartiermakers en onderwijsbegeleiders in deze omgevingen, en te verkennen hoe beleidsmakers en bestuurders kunnen bijdragen aan het duurzaam ondersteunen en zichtbaar maken van deze leeromgevingen.
Resultaten
De resultaten die we verwachten te behalen zijn:
- Een overzicht van de rijke leeromgevingen binnen de HU
- Kaders om rijke leeromgevingen te beschrijven
- Inzicht in professionaliseringsprocessen van begeleiders en kwartiermakers binnen een rijke leeromgeving
- Inzicht in duurzaam samenwerken met de verschillende stakeholders in een rijke leeromgeving
Looptijd
01 januari 2024 - 31 december 2024
Aanpak
Het project wordt uitgevoerd via drie onderzoeken: een verkenning van bestaande rijkere leeromgevingen binnen de HU, een analyse van de rollen van kwartiermakers en onderwijsbegeleiders, en een onderzoek naar de rol van beleidsmakers en bestuurders in het duurzaam ondersteunen van deze leeromgevingen.
Impact
Dit onderzoek maakt deel uit van het traject Rijke leeromgevingen van de Hogeschool Utrecht. Vanuit het traject ondersteunen we de HU-organisatie en willen we HU-collega’s handvatten bieden bij het ontwikkelen van opleidingsoverstijgende interprofessionele leeromgevingen die bijdragen aan missiegedreven opgaven die spelen in onze regio Utrecht.