Grensoverstijgende leeromgevingen in het beroepsonderwijs

Community, lab, werkplaats, netwerk, systeem, multi-stakeholder leeromgeving, leerwerkplaats, hybride leeromgeving: de termen buitelen over elkaar heen. Het gaat om omgevingen waarbij betrokkenen vanuit verschillende werelden met elkaar samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vaak rondom een maatschappelijke opgave. Bij de HU is gekozen voor de term ‘rijke leeromgevingen’. Vanwege het samen werken, leren en innoveren over grenzen heen, vinden wij ‘grensoverstijgende leeromgevingen’ een passend concept.


Doel

Vanuit lectoraat Beroepsonderwijs verrichten we al jaren onderzoek samen met en midden in de praktijk van grensoverstijgende leeromgevingen. Met dit onderzoek maken we impliciete ontwerpkennis expliciet en vangen we handelingskennis om deze breder te delen. Het doel is om de inzichten over grensoverstijgende leeromgevingen die online deelbaar zijn op één plek vindbaar te maken.

Resultaten

Lopende projecten

  • Teaming in de Tussenruimtewaarin de TeamingScan voor leerwerkomgevingen in het beroepsonderwijs (mbo en hbo) is ontwikkeld. Met deze tool kan inzicht worden verkregen in de samenstelling van het team, in het gemeenschappelijke inhoudelijke vraagstuk en daaraan verbonden leer-ontwikkelvraagstuk, en kunnen aangrijpingspunten worden geïdentificeerd om cross-boundary teaming te versterken.
  • Co-constructie van resposieve leeromgevingen in het beroepsonderwijswaarin werkwijzen worden ontwikkeld die professionals in verschillende contexten concrete handvatten bieden om in co-constructie responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen te (her)ontwerpen.
  • CoVE SEED, waarin grensoverstijgende leeromgevingen in de context van Sustainable Energy Eduction worden onderzocht (externe projectwebsite).
  • SPRONG-groep PREVENT, waarin grensoverstijgende leeromgevingen in de context van integrale wijkgerichte preventie centraal staan. 
  • SPRONG-groep SURE, waarin grensoverstijgende leeromgevingen in de context van versnellen energietransitie worden onderzocht.

In beeld brengen van grensoverstijgende leeromgevingen

Opgavegerichte leeromgevingen in beeld

Afwegingskaders grensoverstijgende leeromgevingen

Zicht krijgen op de meerwaarde van grensoverstijgende leeromgevingen

Schakelen door de schalen van grensoverstijgende leeromgevingen

Optimaal ontwerpen van grensoverstijgende, in-society leeromgevingen

Perspectieven op grensoverstijgende leeromgevingen

Grensoverstijgende leeromgevingen in bredere context

Grensoverstijgende leeromgevingen zijn vaak ingebed in een bredere context. Om meer zicht te krijgen hierop is door de gezamenlijke kenniscentra van de HU een model ontwikkeld:

  • Missiegedreven omgevingen (website)
  • Canvas missiegedreven opgevingen (Mural)
  • Interactieve werkvorm voor grensoverstijgende leeromgevingen in bredere context

Field labs als vorm van grensoverstijgende leeromgevingen

Openbare les Ilya Zitter

Wetenschappelijke artikelen

  • Bouw, E., Zitter, I., & de Bruijn, E. (2021). Exploring co-construction of learning environments at the boundary of school and work through the lens of vocational practice. Vocations and Learning 2021 14:3, 14(3), 559–588. https://doi.org/10.1007/S12186-021-09276-2 
  • Bouw, E., Zitter, I., & de Bruijn, E. (2021).Multilevel design considerations for vocational curricula at the boundary of school and work. Journal of Curriculum Studies, 53(6), 765–783. https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1899290
  • Bouw, E., Zitter, I., & de Bruijn, E. (2021).Designable elements of integrative learning environments at the boundary of school and work: a multiple case study. Learning Environments Research, 24(3), 487–517. https://doi.org/10.1007/S10984-020-09338-7
  • Bouw, E., Zitter, I., & De Bruijn, E. (2019). Characteristics of learning environments at the boundary between school and work – A literature review. Educational Research Review, 26, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.12.002

Looptijd

01 januari 2021 - 01 januari 2026

Aanpak

De inzichten over grensoverstijgende leeromgevingen zijn door de jaren heen ontwikkeld in verschillende soorten onderzoeksprojecten. De aanpak in deze projecten kan worden gekarakteriseerd als praktijkgericht, participatief en ontwerpgericht. De ontwikkelde inzichten vormen geen recepten of vaste stappenplannen, maar zijn bedoeld om taal te geven aan ontwikkelingen rond grensoverstijgende leeromgevingen, onderlinge dialoog te faciliteren en voor het verder verrijken van deze leeromgevingen.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?