De opleiding
In de praktijkgerichte Master of Informatics – Applied Data Science in deeltijd leer je hoe je Data Science binnen de organisatie kunt toepassen. Je leert niet alleen hoe je data inzet om een product, dienst of proces te verbeteren, maar ook over privacy en de ethische aspecten van datagebruik. De Master of Informatics - Applied Data Science (MoI) besteedt aandacht aan Data Science, Business Analytics & Big Data, Data Mining & Exploration, Programming for Data Science, Machine Learning en Ethiek in de digitale wereld.
Inhoud van de Master of Informatics - Applied Data Science
De Master of Informatics - Applied Data Science bestaat uit 6 mastermodules: 4 vaste modules en 2 keuzemodules.
Het eerste jaar van het programma volg je vier mastermodules. De modules Onderzoeksvaardigheden en Professional Skills and Development volg je tijdens de hele studie. In het eerste jaar krijg je ook een persoonlijke coach.
Het tweede jaar bestaat uit twee mastermodules. In deze fase werk je aan je thesis. Hierin bewijs je dat je de beoogde competenties daadwerkelijk beheerst. Voor je thesis werk je aan een onderzoeksproject voor een opdrachtgever in jouw eigen werkomgeving of elders. De kennis die je hiervoor nodig hebt leer je in de module onderzoeksvaardigheden. Daarnaast krijg je persoonlijke coaching.
Wil je een losse module of leergang volgen?
Je kunt ook een of enkele leergangen (post-hbo) of mastermodule(s) los volgen. Na iedere mastermodule kun je besluiten om alleen je certificaat te behalen of verder te studeren voor de gehele master.
Losse modules Applied Data Science
Deze mastermodule bestaat uit 2 delen: Big & Smart Data en Business Intelligence & Analytics. In deze mastermodule zie je hoe je data uit verschillende bronnen combineert om het beslissingsproces binnen je organisatie te ondersteunen. Je leert data inzetten om een product, dienst of proces te verbeteren.
De mastermodule Data Analysis & Visualisation uit twee delen: data mining aan de ene kant, het exploreren van data aan de andere kant. De mastermodule behandelt het acquireren van data .
Deze mastermodule bestaat uit 2 onderdelen. De eerste module behandelt data science in de praktijk. In de tweede module leer je verschillende technieken om patronen te vinden in de steeds groter wordende hoeveelheid data.
Deze mastermodule bestaat uit 2 onderdelen. Het eerste deel gaat over privacy. In het tweede deel staan de ethische aspecten van datagebruik centraal.
De mastermodule Machine Learning bestaat uit twee delen: Machine Learning in Practice en Deep Learning. De mastermodule behandelt het acquireren van data .
De mastermodule behandelt de basis van de programmeertaal Python en hoe je met deze taal om kan gaan met data en het visualiseren hiervan richting de eindgebruiker.
Meer informatie en aanmeldenPost-bachelor leergangen
De leergang Artificial Intelligence bestaat uit de volgende mastermodules:
Losse leergang volgen?
Meer informatie en aanmelden
De leergang Big Data & Analytics bestaat uit de mastermodules:
- Business Analytics Management
- Data Science for Business
Voor de derde mastermodule kan een keuze gemaakt worden uit:
- Digital Strategy & Organisation of
- Information Management of
- Business Process Management of
- Enterprise Architecture
- Digital Ethics
Losse leergang volgen?
De Master of Informatics docenten
De Master of Informatics - Business & IT staat onder inhoudelijke leiding van lector Pascal Ravesteijn en lector Johan Versendaal . Samen met collega-lector Guido Ongena als hogeschoolhoofddocent, waarborgen ze de relatie tussen de master en de onderzoeksgroepen binnen de hogeschool.
De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Deze masteropleiding werkt onder meer samen met gerenommeerde organisaties zoals CGI, Verdonck Klooster & Associates, Sogeti, Anderson & MacGyver, Strategy Alliance, Sopra Steria, Van Aetsveld en Bvolve).
Dr. ing. Pascal Ravesteijn
Lector Procesinnovatie en Informatiesystemen bij de HU
Pascal heeft een passie voor de mogelijkheden die IT biedt als driver van innovatie in de besturing en optimalisering van bedrijfsprocessen.
Naast zijn werkzaamheden voor Hogeschool Utrecht is Pascal voorzitter van het BPM-Forum, bestuurslid van ‘The International Information Management Association’ (IIMA) en editor van het wetenschappelijke ‘Journal International Technology and Information Management’ (JITIM).
Johan Versendaal
Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren bij de HU
Prof. dr. ir. Johan Versendaal is sinds oktober 2008 verbonden aan de Hogeschool Utrecht als lector Betekenisvol Digitaal Innoveren.
Johan Versendaal studeerde Informatica aan de TU Delft en promoveerde op ontwerpmethoden en softwarearchitecturen van informatiesystemen. Van 1991 tot 1997 werkte hij bij het Buro voor Systeemontwikkeling (het huidige Atos). Daarna werd hij development manager en productmanager bij Baan (het huidige Infor). Van 2002 tot 2012 was hij docent-onderzoeker bij de Universiteit Utrecht, departement Informatica.
Menda over de module Professional Skills & Development
Menda Groeneveldt is moduleleider bij de leerlijn professional skills & development en sinds 2010 betrokken bij de Master of Informatics (MSc). Sinds 2 jaar begeleidt zij de studenten samen met Sabine van der Hoek.
“Soms zijn er studenten/deelnemers die in eerste instantie het nut van deze module niet inzien. Ze hebben gekozen voor de opleiding voor de vakinhoud en niet ‘voor dat softe gedoe’. Het is geweldig om na afloop, juist ook van de mensen die vooraf sceptisch waren, dingen te horen als ‘juist deze module heeft mij veel opgeleverd’, ‘ik ben een leuker en effectiever mens geworden’, ‘ik doe de dingen echt anders’.
Zo komt het voor dat studenten door stil te staan bij hun huidige baan zich steeds meer realiseren dat ze niet op de juiste plek zitten en zijn het vooral de coachingsgesprekken die hen het laatste duwtje in een nieuwe richting geven. Of ontdekken studenten dat ze zeer resultaatgericht bezig zijn en de relaties met collega’s of klanten onvoldoende aandacht geven. De 360 graden feedback, gecombineerd met de coachingsgesprekken en de specifieke vaardigheden uit de trainingen helpen om hier stappen in te zetten. Kippenvel voor Sabine en Menda, die merken dat de bereidheid en motivatie van de studenten steeds hoger ligt.
De module professional skills & development (PDS) maakt onderdeel uit van de tweejarige Master of Informatics (MSc) in deeltijd, naast vakinhoudelijke modules en onderzoeksvaardigheden. PDS richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de individuele studenten en loopt als een rode draad door de Master of Informatics: vakinhoud, kritisch(er) leren denken, onderzoekend vermogen verder ontwikkelen en verbeteren van persoonlijke vaardigheden, alles hangt samen.
Als startpunt voor de leerlijn wordt eerst 360 graden feedback opgehaald: de betrokkene vraagt meerdere personen in de (werk)omgeving naar zijn/haar functioneren, bijvoorbeeld leidinggevende en collega’s. Deze feedback is soms confronterend en meestal vooral herkenbaar en motiverend. Aan de hand van zowel zelfkennis als de 360 feedback worden ontwikkeldoelen geformuleerd waarop tijdens de module wordt gefocust. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die zich mede door de feedback die hij kreeg realiseerde dat hij een vrij dominante manier van leidinggeven had. Hij was zich daar niet zo van bewust en wilde dit graag veranderen in een manier die beter aansloot bij zijn individuele medewerkers en ook bij zijn eigen persoonlijkheid. Een manier om het vooral meer samen te doen. Hij is zich toen vooral gaan focussen op zijn verbale en non verbale communicatie. Een mooi resultaat was dat er al snel binnen het team veel meer informatie werd gedeeld en de onderlinge relaties verbeterden waardoor de neuzen meer dezelfde kant op stonden.
De module bestaat uit persoonlijke coaching, skillsdagen en een internationale studiereis. Onderwerpen van de skillsdagen, waar theorie en ‘hoe zet je dit in in jouw praktijk’ samengaan, zijn leidinggeven, het bouwen van goede teams, effectief invloed uitoefenen en presenteren. Na iedere skillsdag krijgen deelnemers een opdracht mee zodat ze hier ook daadwerkelijk in hun eigen praktijk mee aan de slag gaan.
De aansluiting met de werkpraktijk is essentieel en succesvol. Deelnemers van de opleiding zijn divers: werken bij allerlei verschillende organisaties in allerlei bedrijfsculturen, hebben een paar jaar of een heleboel werkervaring en verschillende achtergronden. Deelnemers krijgen binnen de opleiding ook een unieke kijk bij elkaar in de keuken en ervaren samen dat focus op persoonlijke vaardigheden die werksituaties verbetert en hen effectiever maakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die merkt dat hij vaak in discussies belandt waardoor gesprekken verharden. Door zich in een gesprek waarin dit ook dreigde te gebeuren wat kwetsbaarder op te stellen en feedback aan zijn team te vragen ontstond weer een open gesprek en kwamen ze uiteindelijk samen verder.
“ Het is heel inspirerend om twee jaar lang met verschillende mensen in verschillende fasen van hun persoonlijke ontwikkeling mee te mogen lopen en hun leerproces van dichtbij mee te maken.”.
Sabine van der Hoek
Sabine werkt vanuit haar bedrijf BIEN Organisatieontwikkeling als organisatieontwikkelaar, trainer en coach voor verschillende organisaties, zo ook voor de Master of Informatics voor de module professional skills & development. Ze begeleidt met veel energie en passie organisaties en mensen in hun ontwikkeling.
Menda Groeneveldt
Menda heeft een achtergrond in het onderwijs en studeerde Onderwijskunde. Zij werkt als trainer/ coach vanuit haar bedrijf EMGEE training & coaching (effectieverworden.nl).
De Master Sprak over ChatGPT en Responsible AI
Ruim 120 geïnteresseerden vulden vrijdag 14 april de collegezaal tijdens het kennis- en netwerkevent 'De Master Spreekt...'. Niet verwonderlijk, ChatGPT en Responsible AI waar het tijdens deze inspiratiesessie allemaal om draait, zijn hot. Voor spreker Paul Verhaar was het even wennen: ‘Normaal zitten er bij mijn colleges over taalmodellen maar elf mensen in de zaal.’
Guido Ongena, associate lector bij lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen, gaat tijdens zijn inleiding in op de groei van het aantal deeltijdopleidingen en masters bij de HU. Met partners die de casuïstiek uit hun organisatie de klas in brengen, leveren zij een belangrijke bijdrage aan ‘een leven lang leren’. De Master of Informatics in Applied Data Science, met studenten tussen de 25 en 63 jaar, is daar een mooi voorbeeld van. Na de introductie neemt Paul Verhaar, docent bij de mastermodule Data Science for Business en Practice Lead Data Science bij Ordina, de zaal in sneltreinvaart mee in de ontwikkeling van de grote taalmodellen. ‘Taalmodellen bestaan al heel lang, maar het is bizar hoe hard het nu gaat. ChatGPT is een disruptie à la Instagram en Spotify.’
Transformer
‘Aan alle taalmodellen ligt een transformer – in feite een deep learning netwerk – ten grondslag. Als wij een tekst lezen werken we veel met onze periferie, vanuit onze ooghoeken kijken we voor- en achteruit. Mede hierdoor kunnen wij de referenties in tekst goed oplossen. Dat ook een taalmodel hier een notie van heeft - het snapt de context en hoe woorden aan elkaar linken - is de gigantische revolutie waar we nu mee te maken hebben.’
Human in the loop
‘Bij ChatGPT hebben we een ‘human in the loop’: in de trainingsfase geven mensen input op het model, het model leert daarop en geeft vervolgens een antwoord. Daarvan kunnen wij aangeven of het al dan niet klopt waarna ChatGPT het antwoord kan aanpassen. Wat ChatGPT zo vet maakt, is die extra mogelijkheid van interactie. Ik gebruik het zelf bijvoorbeeld als inspiratietool als ik vastloop bij het schrijven van een songtekst. Als ik de uitkomst te ‘donker’ vind, kan ik ChatGPT vragen het iets ‘luchtiger’ te maken. Of er auteursrechten op zo’n gegenereerde tekst rusten, is nog een ongoing discussie. Want wie is de auteur? Nog een waarschuwing: Binnen AI is sprake van een gold rush, er wordt waanzinnig veel geld mee verdiend. Maar de meeste mensen weten niet wat ze doen. Daarom: doe je due diligence, zorg dat je kennis hebt van het domein waarvoor je AI inzet.’
Waar gaan we heen?
‘Het wordt multimodaal: tekst in - tekst uit, tekst in - beeld uit, tekst in - video uit. En ChatGPT kan samenwerken met plug-ins als Klarna, Expedia, etc. Daar ligt nu de business waarde en de kracht van ChatGPT. En taalmodellen worden steeds kleiner waardoor ze niet voorbehouden zijn aan bedrijven in Silicon Valley. Dit zorgt er in de toekomst voor dat je niet meer betaalt met je data, geen dure API hoeft te kopen en je ze op je eigen computer kunt draaien waardoor je ze veel makkelijk kunt hertrainen en domein specifiek kunt maken. Dat betekent een enorme stap richting de democratisering van taalmodellen.’
Marieke Peeters, senior onderzoeker bij het lectoraat Artificial Intelligence en oprichter van Mooncake AI, gaat vervolgens in op verantwoorde AI. ’Ik zie een AI-systeem als een stagiair. Als je die vraagt een presentatie voor je te maken zonder verdere kaders te geven, krijg je iets waar je waarschijnlijk niks aan hebt. Hoe nauwkeuriger je de opdracht - de prompts in AI-jargon - omschrijft, hoe groter de kans dat je iets krijgt waar je wat mee kunt. Dat geldt ook voor een AI-systeem. Maar waar je bij een stagiair vaak al veel informatie hebt over achtergrond, studie en dergelijke, hebben we dat bij AI-systemen nog niet.’
Bias
‘Het is moeilijk om met een AI-systeem als MidJourney een goede afbeelding te genereren. Het resultaat wordt gebiast door de data waarmee het is gevoed. Fire fighters, artsen en prime ministers zijn bijvoorbeeld allemaal man en wit. AI laat het bestaande patroon zien, de menselijke bias. Met goede prompts kun je discriminatie in potentie verminderen en de bias compenseren. En natuurlijk ook door zorgvuldig te kijken naar de data die je erin stopt en het model te tweaken.’
Samenwerking mens-AI
‘Voor 2022 bestond de mens-AI samenwerking voornamelijk uit robots die een bepaalde taak uitvoeren met gebruikers die specifiek op de samenwerking waren getraind. Zoals een chirurg met een operatierobot. Sinds 2022 zijn er systemen als ChatGPT die iedereen gewoon kan gebruiken. Wat dat bijvoorbeeld voor de veiligheid betekent is nu nog niet duidelijk. Ik denk dat we in de toekomst op het verantwoorde gebruik van deze systemen getraind moeten worden. Het is daarnaast interessant om bij de beoordeling van een AI-systeem niet alleen te kijken naar hoe het zelf presteert, maar ook naar hoe het samenwerkt met teamleden. Bij een team moet je inzicht hebben in je eigen kennis en die van de andere teamleden. Er moeten dus ook evaluatiecriteria van de teamprestatie worden vastgesteld waarbij de AI-toepassing als teamlid wordt gezien.‘
Last but not least: de gezellige netwerkborrel
Tijdens de afsluiting geeft Guido Ongena aan dat het in de toekomst draait om de vraag hoe wij omgaan met de snelle ontwikkelingen rondom Responsible AI. Verbieden, zoals in Italië met ChatGPT gebeurt, is in ieder geval niet de oplossing. Na deze woorden haasten de deelnemers zich en masse naar de borrel. Oude bekenden praten bij en nieuwe connecties worden gelegd. Al met al was het een zeer geslaagd (netwerk)evenement waarvan iedereen geïnspireerd huiswaarts keert.
Meer weten over deze opleiding?
De studiebelasting bedraagt circa 15 à 20 uur. Dit is afhankelijk van je persoonlijke leerroute, je ervaring en je leerstijl.
Blended learning is een mix van werkvormen waarin geleerd kan worden: klassikaal onderwijs, e-learning, zelfstandig leren, samen leren en leren in de praktijk. We bieden een rijke leeromgeving aan waarin je keuzes kunt maken ten aanzien van de wijze waarop geleerd wordt qua tempo, inhoud en plaats.
Het eindniveau van de opleiding voldoet aan de eisen die het werkveld stelt aan professionals die functioneren op masterniveau. Het niveau van de studenten wordt op drie manieren getoetst:
- schriftelijke tentamens
- praktijkgerichte opdrachten
- beoordeling thesisonderzoek en presentatie
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
De Master of Informatics kost € 22.000.
Je kunt ook losse onderdelen van deze master volgen:
Post-bachelorleergang (drie modules): € 10.500
Na het volgen van een post-bachelorleergang kun je voor € 12.750 doorgaan voor de volledige master.
Losse mastermodule: € 3.950
Na het volgen van een mastermodule kun je voor € 6.550 doorgaan voor de volledige post-bachelorleergang. Voor € 18.550 ga je door voor de volledige master.
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers. Je vindt links alle relavante leergangen en modules op deze pagina.