De opleiding
In de praktijkgerichte Master of Informatics - Business & IT deeltijd leer je hoe je ICT perfect op de organisatie kunt afstemmen. Het geeft volledig inzicht in hoe nieuwe ontwikkelingen snel en effectief toegepast kunnen worden in je werk.
Inhoud van de Master of Informatics - Business & IT
Je leert denken en werken vanuit de bedrijfsprocessen en vanuit die achtergrond keuzes te maken over de inzet van IT.
Business & IT bestaat uit 6 mastermodules: 4 vaste modules en 2 keuzemodules.
Het eerste jaar van het programma volg je vier mastermodules. De modules Onderzoeksvaardigheden en Leadership Development Programme volg je tijdens de hele studie.
Het tweede jaar bestaat uit twee mastermodules. In deze fase werk je aan je thesis. Hierin bewijs je dat je de beoogde competenties daadwerkelijk beheerst. Voor je thesis werk je aan een onderzoeksproject voor een opdrachtgever in jouw eigen werkomgeving of elders. De kennis die je hiervoor nodig hebt leer je in de module onderzoeksvaardigheden.
Wil je een losse module of leergang volgen?
Je kunt ook een of enkele leergangen (post-hbo) of mastermodule(s) los volgen. Na iedere mastermodule kun je besluiten om alleen je certificaat te behalen of verder te studeren voor de gehele master.
Mastermodules
In deze mastermodule zie je hoe je data uit verschillende bronnen combineert om het beslissingsproces binnen je organisatie te ondersteunen. Je leert data inzetten om een product, dienst of proces te verbeteren.
Losse module volgen?
BPM gaat over procesgericht denken. Je ontdekt hoe je processen analyseert en verbetert. Daarnaast ga je aan de slag met solutionarchitectuur waarmee je projecten beter afstemt op de organisatiestrategie.
Losse module volgen?
Deze mastermodule bestaat uit 2 modules. De eerste module behandelt data science in de praktijk. In de tweede module leer je verschillende technieken om patronen te vinden in de steeds groter wordende hoeveelheid data.
Losse module volgen?
Deze mastermodule bestaat uit 2 modules. De eerste module gaat over strategisch management en leiderschap. In de tweede module kijk je naar een onderneming in relatie tot de omgeving.
Losse module volgen?
De 2 modules van deze mastermodule geven je inzicht in de relevantie van Enterprise Architectuur in relatie tot andere bedrijfsprocessen. Ook het structureren van het applicatie- en datalandschap komt aan de orde.
Losse module volgen?
Deze mastermodule bestaat uit onderdelen. Het eerste deel gaat over privacy. In het tweede deel staan de ethische aspecten van datagebruik centraal.
Losse module volgen?
In de 2 modules waar deze mastermodule uit bestaat, maak je kennis met verschillende benaderingen van Business IT Alignment. Daarnaast komt ook het begrip Business Information Planning (BIP) aan de orde.
Losse module volgen?
In deze mastermodule, bestaande uit 2 modules, leer je hoe je een project opzet, organiseert en beheert. Daarnaast komen ook de de financiële aspecten van IT aan bod.
Losse module volgen?
De mastermodule bestaat uit 2 delen. Je komt te weten hoe je als organisatie de beveiligingsmaatregelen goed laat aansluiten bij de behoeften en risico’s. Daarnaast leer je een security-architectuur te ontwerpen.
Losse module volgen?
Post-bachelor leergangen
De leergang Big Data & Analytics bestaat uit de mastermodules:
Voor de derde mastermodule kan een keuze gemaakt worden uit:
- Digital Strategy & Organisation of
- Information Management of
- Business Process Management of
- Enterprise Architecture
- Digital Ethics
Losse leergang volgen?
De leergang Cyber Security & Ethics bestaat uit de mastermodules:
Voor de derde masterodule kan een keuze gemaakt worden uit:
- Digital Strategy & Organisation of
- Information Management of
- Business Process Management of
- Enterprise Architecture
Losse leergang volgen?
Meer informatie en aanmelden
De leergang IT Architecture bestaat uit de mastermodules:
Losse leergang volgen?
Meer informatie en aanmeldenDe Master of Informatics docenten
De Master of Informatics - Business & IT staat onder inhoudelijke leiding van lector Pascal Ravesteijn en lector Johan Versendaal . Samen met collega-lector Guido Ongena als hogeschoolhoofddocent, waarborgen ze de relatie tussen de master en de onderzoeksgroepen binnen de hogeschool.
De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. De master werkt onder meer samen met gerenommeerde organisaties als CGI, Verdonck Klooster & Associates, Sogeti, Anderson & MacGyver, Strategy Alliance, Sopra Steria, Van Aetsveld en Bvolve).
Dr. ing. Pascal Ravesteijn
Lector Procesinnovatie en Informatiesystemen bij de HU
Pascal heeft een passie voor de mogelijkheden die IT biedt als driver van innovatie in de besturing en optimalisering van bedrijfsprocessen.
Naast zijn werkzaamheden voor Hogeschool Utrecht is Pascal voorzitter van het BPM-Forum, bestuurslid van ‘The International Information Management Association’ (IIMA) en editor van het wetenschappelijke ‘Journal International Technology and Information Management’ (JITIM).
Johan Versendaal
Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren bij de HU
Prof. dr. ir. Johan Versendaal is sinds oktober 2008 verbonden aan de Hogeschool Utrecht als lector Betekenisvol Digitaal Innoveren.
Johan Versendaal studeerde Informatica aan de TU Delft en promoveerde op ontwerpmethoden en softwarearchitecturen van informatiesystemen. Van 1991 tot 1997 werkte hij bij het Buro voor Systeemontwikkeling (het huidige Atos). Daarna werd hij development manager en productmanager bij Baan (het huidige Infor). Van 2002 tot 2012 was hij docent-onderzoeker bij de Universiteit Utrecht, departement Informatica.
Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing
Siebren van Terwisga werkt bij Lely. Dit bedrijf houdt zich bezig met robotisering van de melkveehouderij (zoals voederrobots, melkrobots, mestschuivers en bottelen). In september 2018 begon Siebren aan de Master of Informatics (MSc). “Mede door de Master of Informatics (MSc) ben ik doorgegroeid naar een andere functie”. Bij aanvang van de studie werkte hij als Operationeel Manager. Nu geeft Siebren leiding aan zes Projectmanagers, die werken aan intern gerichte digitaliseringsprojecten.
De combinatie van de mastermodules Strategy & Organisation, Digital Transformation & Innovation en Enterprise Architecture, onderdelen van de Master of Informatics, vindt Siebren een hele mooie. “Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing”.
“Je leert je organisatie beter begrijpen door de mastermodule Strategy & Organisation. Je krijgt handvatten om naar je eigen organisatie te kijken, krijgt inzicht in waarde-stromen en pijnpunten.
In de mastermodule Digital Transformation & Innovation leer je om veel beter naar het probleem te kijken. Mensen denken te snel in oplossingen. Je leert dat er veel aandacht moet zijn om het probleem te begrijpen. Welke behoefte is er? Alleen dan is innovatie mogelijk! Zonder behoefte geen succesvolle digitale transformatie.
De mastermodule Enterprise Architecture stelt je vervolgens in staat om die innovatie ook door te voeren in de organisatie door middel van stakeholder analyse, business case tot implementatie plan”.
Siebren legt uit dat de modulaire opbouw van de Master of Informatics, naast grote flexibiliteit, ook zorgt voor contacten met vele medestudenten.“Iedere module ontmoet je weer nieuwe mensen. Je leert veel van de docent en ook enorm veel van de medestudenten”. Zowel de medestudenten als de docenten werken in het beroepenveld. Dit maakt dat de opleiding, naast de theorie, doorspekt is van praktijkvoorbeelden. Ik had niet verwacht dat deze combinatie van theorie en praktijk zo sterk zou zijn”.
Ooit koos Siebren (31 jaar oud, getrouwd en vader van 2 jonge kinderen) voor de Pabo (Pedagogische academie voor het basisonderwijs). Hij kwam in IT terecht, ontwikkelde zich maar miste kaders. In zijn zoektocht naar een opleiding, om te leren over business & IT, werd Siebren via een zakelijke relatie geattendeerd op de Master of Informatics.
Menda over de module Professional Skills & Development
Menda Groeneveldt is moduleleider bij de leerlijn professional skills & development en sinds 2010 betrokken bij de Master of Informatics (MSc). Sinds 2 jaar begeleidt zij de studenten samen met Sabine van der Hoek.
“Soms zijn er studenten/deelnemers die in eerste instantie het nut van deze module niet inzien. Ze hebben gekozen voor de opleiding voor de vakinhoud en niet ‘voor dat softe gedoe’. Het is geweldig om na afloop, juist ook van de mensen die vooraf sceptisch waren, dingen te horen als ‘juist deze module heeft mij veel opgeleverd’, ‘ik ben een leuker en effectiever mens geworden’, ‘ik doe de dingen echt anders’.
Zo komt het voor dat studenten door stil te staan bij hun huidige baan zich steeds meer realiseren dat ze niet op de juiste plek zitten en zijn het vooral de coachingsgesprekken die hen het laatste duwtje in een nieuwe richting geven. Of ontdekken studenten dat ze zeer resultaatgericht bezig zijn en de relaties met collega’s of klanten onvoldoende aandacht geven. De 360 graden feedback, gecombineerd met de coachingsgesprekken en de specifieke vaardigheden uit de trainingen helpen om hier stappen in te zetten. Kippenvel voor Sabine en Menda, die merken dat de bereidheid en motivatie van de studenten steeds hoger ligt.
De module professional skills & development (PDS) maakt onderdeel uit van de tweejarige Master of Informatics (MSc) in deeltijd, naast vakinhoudelijke modules en onderzoeksvaardigheden. PDS richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de individuele studenten en loopt als een rode draad door de Master of Informatics: vakinhoud, kritisch(er) leren denken, onderzoekend vermogen verder ontwikkelen en verbeteren van persoonlijke vaardigheden, alles hangt samen.
Als startpunt voor de leerlijn wordt eerst 360 graden feedback opgehaald: de betrokkene vraagt meerdere personen in de (werk)omgeving naar zijn/haar functioneren, bijvoorbeeld leidinggevende en collega’s. Deze feedback is soms confronterend en meestal vooral herkenbaar en motiverend. Aan de hand van zowel zelfkennis als de 360 feedback worden ontwikkeldoelen geformuleerd waarop tijdens de module wordt gefocust. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die zich mede door de feedback die hij kreeg realiseerde dat hij een vrij dominante manier van leidinggeven had. Hij was zich daar niet zo van bewust en wilde dit graag veranderen in een manier die beter aansloot bij zijn individuele medewerkers en ook bij zijn eigen persoonlijkheid. Een manier om het vooral meer samen te doen. Hij is zich toen vooral gaan focussen op zijn verbale en non verbale communicatie. Een mooi resultaat was dat er al snel binnen het team veel meer informatie werd gedeeld en de onderlinge relaties verbeterden waardoor de neuzen meer dezelfde kant op stonden.
De module bestaat uit persoonlijke coaching, skillsdagen en een internationale studiereis. Onderwerpen van de skillsdagen, waar theorie en ‘hoe zet je dit in in jouw praktijk’ samengaan, zijn leidinggeven, het bouwen van goede teams, effectief invloed uitoefenen en presenteren. Na iedere skillsdag krijgen deelnemers een opdracht mee zodat ze hier ook daadwerkelijk in hun eigen praktijk mee aan de slag gaan.
De aansluiting met de werkpraktijk is essentieel en succesvol. Deelnemers van de opleiding zijn divers: werken bij allerlei verschillende organisaties in allerlei bedrijfsculturen, hebben een paar jaar of een heleboel werkervaring en verschillende achtergronden. Deelnemers krijgen binnen de opleiding ook een unieke kijk bij elkaar in de keuken en ervaren samen dat focus op persoonlijke vaardigheden die werksituaties verbetert en hen effectiever maakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de student die merkt dat hij vaak in discussies belandt waardoor gesprekken verharden. Door zich in een gesprek waarin dit ook dreigde te gebeuren wat kwetsbaarder op te stellen en feedback aan zijn team te vragen ontstond weer een open gesprek en kwamen ze uiteindelijk samen verder.
“ Het is heel inspirerend om twee jaar lang met verschillende mensen in verschillende fasen van hun persoonlijke ontwikkeling mee te mogen lopen en hun leerproces van dichtbij mee te maken.”.
Sabine van der Hoek
Sabine werkt vanuit haar bedrijf BIEN Organisatieontwikkeling als organisatieontwikkelaar, trainer en coach voor verschillende organisaties, zo ook voor de Master of Informatics voor de module professional skills & development. Ze begeleidt met veel energie en passie organisaties en mensen in hun ontwikkeling.
Menda Groeneveldt
Menda heeft een achtergrond in het onderwijs en studeerde Onderwijskunde. Zij werkt als trainer/ coach vanuit haar bedrijf EMGEE training & coaching (effectieverworden.nl).
Meer weten over deze opleiding?
De studiebelasting bedraagt circa 15 à 20 uur. Dit is afhankelijk van je persoonlijke leerroute, je ervaring en je leerstijl.
Blended learning is een mix van werkvormen waarin geleerd kan worden: klassikaal onderwijs, e-learning, zelfstandig leren, samen leren en leren in de praktijk. We bieden een rijke leeromgeving aan waarin je keuzes kunt maken ten aanzien van de wijze waarop geleerd wordt qua tempo, inhoud en plaats.
Het eindniveau van de opleiding voldoet aan de eisen die het werkveld stelt aan professionals die functioneren op masterniveau. Het niveau van de studenten wordt op drie manieren getoetst:
- schriftelijke tentamens
- praktijkgerichte opdrachten
- beoordeling thesisonderzoek en presentatie
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
De Master of Informatics kost € 22.000.
Je kunt ook losse onderdelen van deze master volgen:
Post-bachelorleergang (drie modules): € 10.500
Na het volgen van een post-bachelorleergang kun je voor € 12.750 doorgaan voor de volledige master.
Losse mastermodule: € 3.950
Na het volgen van een mastermodule kun je voor € 6.550 doorgaan voor de volledige post-bachelorleergang. Voor € 18.550 ga je door voor de volledige master.
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers. Je vindt links alle relavante leergangen en modules op deze pagina.