Thema IT
Digitalisering biedt ongekende mogelijkheden, maar we zien ook de nodige uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan cybersecurity, privacy, filter bubbles, de toenemende systeemcomplexiteit en veranderende wet-en regelgeving. Veel organisaties zitten momenteel middenin een digitale transformatie. Het bedrijfsleven zit te springen om goed opgeleide ICT’ers die technologische kennis combineren met een stevige visie en strategische kennis.
Om aan deze vraag te voldoen, biedt Hogeschool Utrecht een brede selectie aan opleidingen, leergangen en masterclasses.
Voordelig studeren
Opleidingen in dit thema
- Artificial Intelligence
- Big Data & Analytics
- Business Analist
- Business Analytics Management
- Business Intelligence
- Business Process Management
- Business Process Management
- Cyber Security & Ethics
- Data Analysis & Visualisation
- Data Science for Business
- Datamanagement
- Digital Ethics
- Digital Strategy and Organisation
- Digital Transformation
- Digital Transformation & Innovation
- Enterprise Architecture
- HBO-ICT Business IT & Management (BIM)
- HBO-ICT Cyber Security & Cloud Duaal
- HBO-ICT Data Management & BI
- HBO-ICT Software Development duaal
- Human Centered Design
- ICT Consultant
- ICT Omscholing
- ICT Service Manager
- Information Management
- IT Architecture
- IT Projectmanagement & Change
- IT Service Management
- Machine Learning
- Master of Informatics - Applied Data Science (MoI)
- Master of Informatics - Business & IT (MOI)
- Privacy, Law & Security
- Programming for Data Science
- Security Management
- Software Development
Open avond
Behoefte aan meer informatie of persoonlijk studieadvies? Bezoek de open avond pagina voor de meest actuele informatie.
Waarom bij de HU?
-
Kwalitatief en persoonlijk onderwijs
De Master of Informatics is vier jaar op rij door studenten verkozen tot Topopleiding. Dit is onder andere te danken aan de wisselwerking tussen theorie en praktijk en de focus op implementatie in de werksituatie.
-
Flexibele deeltijdopleidingen
Je kiest zelf de inhoud en het niveau, maar ook het tempo en de vorm (online of op de HU) waarin je studeert. We bieden ook onderwijs op maat en incompany-trainingen, waarbij we de specifieke wensen van de organisatie als uitgangspunt nemen.
-
Nauwe samenwerking met wetenschap en praktijk
Bij de ontwikkeling van nieuwe opleidingen werken we intensief samen met beroepsverenigingen en het bedrijfsleven. Inhoudelijk zijn de opleidingen nauw verbonden met de lectoraten van het betreffende onderzoeksgebied en dus van hoog niveau.
"In 1 jaar omgeschoold naar IT"
Veruschka Kavelaars (33)
Veruschka Kavelaars (33 jaar) studeerde Sociale Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Zij is daarna gaan werken bij een kleine stichting waar zij een afdeling Marketing & Communicatie opzette.
Omscholing
Na 5 jaar besloot Veruschka dat zij iets anders wilde. IT leek haar interessant omdat ze graag situaties in kaart brengt en oplossingen zoekt. Zij vroeg zich af wat er nodig zou zijn om zich te ontwikkelen in de richting van IT. Veruschka koos voor omscholen middels de Leergang Business Analist van Hogeschool Utrecht. Een leergang, met de doorlooptijd van een jaar, bestaat uit 4 modules uit de vierjarige HBO ICT in deeltijd. Theorie en praktijk worden afgewisseld en zijn direct toepasbaar. “Tijdens mijn opleiding heb ik kennis uit de opleiding met mijn werkgever kunnen delen en verschillende wijzigingen op het gebied van IT kunnen doorvoeren”.
Nieuwe baan en eigen bedrijf
Inmiddels heeft Veruschka een andere baan aangenomen (bij Hillstar) en is ze haar eigen bedrijf gestart. Zij heeft onder andere opdrachten met betrekking tot IT oplossingen bij uiteenlopende bedrijven, ook bij het bedrijf waar zij haar carrière startte.
“Voorheen had ik geen enkele connectie met IT. Door deze opleiding heb stap voor stap kennis en ervaring opgedaan die ik nu dagelijks toepas. Alle vakken uit de opleiding, als Proces Management en Modelleren, komen terug in mijn huidige werk”.
Verschillende banen aangeboden
Na mijn deeltijdopleiding heb ik bij verschillende bedrijven gesolliciteerd, als bijvoorbeeld Software Engineer, Consultant en in Business Intelligence. Bij alle bedrijven was ik welkom. Zij boden mij allen een baan en een vervolgopleiding.
Het bleek voor werkgevers zeer interessant om mij, met mijn basis in IT, in dienst te nemen en tegelijkertijd verder te ontwikkelen in een specifiekere richting binnen hun IT organisatie.
Samenwerken met medestudenten en docenten
In een leergang volg je verschillende modules uit het programma van de deeltijdopleiding HBO ICT. Velen die deze opleiding volgen hebben een MBO-achtergrond en werken in de IT. “Medestudenten zijn allemaal enthousiast en ambitieus. Zij hadden veel werkervaring in de IT. Ik had geen enkele kennis van IT maar wel een academische achtergrond. Er zijn steeds verschillende benaderingen, een verrijking. We hebben op verschillende gebieden van elkaar kunnen leren. Daardoor kon ik in een compleet nieuw vakgebied mee. Ook de docenten met hun ruime ervaring zijn zeer bereid te helpen en mee te denken. Ik ben naadloos opgenomen in de groep.
Nieuw online leertraject: Ethical Hacking
Hogeschool Utrecht gaat tijdens coronacrisis slagvaardig om met Ethical Hacking traject voor haar studenten.
Nu er veel wordt thuisgewerkt is er groeiende aandacht voor cyber security. Studenten HBO-ICT van Hogeschool Utrecht leren, in samenwerking met Security Academy, de kneepjes van het vak.
Ruim voor de corona-crisis was Hogeschool Utrecht al een samenwerking aangegaan met de Security Academy. Onderdeel van deze samenwerking is een opleidingstraject Ethical Hacking voor HBO ICT studenten, bestaande uit de SECO-Institute cursussen Ethical Hacking Foundation en Ethical Hacking Practitioner. Hiermee krijgen studenten en docenten van Hogeschool Utrecht toegang tot actuele en praktijkgerichte kennis. En toen kwam de corona crisis waardoor alle gebouwen van Hogeschool Utrecht zijn gesloten en al het onderwijs op afstand wordt aangeboden.
Samen met partner Security Academy is met man en macht gewerkt aan een online omgeving die wat verder moest gaan dan een standaard online leeromgeving: 400 VM’s voor 125 studenten in een gecompartimenteerde veilig hackbare’ cloud omgeving. En dat is gelukt. Zonder vertraging kunnen de opleidingen gewoon doorgaan.